29 sep 2024 - 20:37
NieuwsDe sfeer van de bevrijding na 4 jaar lange Duitse bezetting roept spontaan beelden op van juichende en dansende burgers. De elementen zang en dans mochten dan ook niet in het programma van de bevrijdingsfeesten ontbreken. Met ‘The New Sound Bigband’, ‘The French Captain’, de demonstraties ‘lyndhop’, dj Piot en ‘The Kalishnikovs’, werd ruimschoots aan de verwachtingen voldaan.
Reeds op de openingsavond speelde ‘The New Sound Bigband’ in de tent op de Grote Markt typische muziek uit de naoorlogse periode. Na de parade met historische militaire voertuigen zorgde ‘The French Captain’, die als lid van het ‘Irvin Squadron’ mee de zware Sherman-tank bemande, voor authentieke bevrijdingsmuziek. Eerder verzorgde hij al mee de sfeer tijdens de bevrijdingsfeesten in Antwerpen en Mechelen, zijn ‘hometown’. Aansluitend volgden demonstraties ‘Lindyhop’. Deze Afro-Amerikaanse dans in ontstaan bij het einde van de jaren ’20 – het begin van de jaren ’30 – in het stadsdeel Harlem in New York. Het is een samensmelting van verschillende dansstijlen, maar voornamelijk gebaseerd op jazzdans, tapdansen en charleston. ‘Lyndhop’, ook wel omschreven als swing, maakte vooral ophef in grote danszalen zoals de ‘Savoy Ballroom’ en de ‘Cotton Club’. De dans wordt geassocieerd met de muziek van Louis Armstrong en Ella Fitzgerald. De naam ‘Lyndop’ zou ontstaan zijn na de non-stop solovlucht van Charles Lindberg in 1927 over de Atlantische Oceaan van New York naar Parijs. Een bevrijdingsbal mocht uiteraard op het programma niet ontbreken. Voor de muzikale omkadering ervan zorgden beurtelings dj Piot en ‘The Kalishnikovs’, een kleinere bigband gespecialiseerd in swingmuziek uit de jaren ’30 en ’40.
Tekst déBé
Foto Luc Peeters