04 dec 2022 - 10:38
NieuwsMet de aanleg van een tunnel onder de Ring en de bouw van een brug over het sporenbundel, kreeg de fietsostrade F11 tussen Antwerpen en Lier voorlopig een waardig sluitstuk tot aan het station van Lier. Het is zeker geen eindpunt van het netwerk van fietsostrades, waarbij voor Lier als knooppunt een belangrijke rol is weggelegd. In de toekomst wordt immers verder de verbinding gemaakt richting Herentals (F103) en Aarschot (F104).
Voor beide fietsostrades werd reeds een ontwerp van voorkeurtraject uitgetekend. Richting Herentals loopt dit 21 kilometer ver via Kessel, Nijlen, Bouwel en het station Wolfstee. Richting Aarschot is het meest ideale traject 26 kilometer lang en loopt het langs of parallel met het spoor, langs dorpscentra, stationspleinen, velden en bossen, via Berlaar, Heist-op-den-Berg en Begijnendijk. Beide trajecten zijn volgens de meest actuele ontwerpen duidelijk te volgen. Alleen het grondgebied van Lier vanaf het station tot aan de stadsgrens, vormt nog grotendeels een ‘blinde vlek’. Blijkbaar is nog heel wat overleg noodzakelijk met de NMBS, Infrabel en tussen de stad en de provincie. Volgens schepen van mobiliteit Bert Wollants is vanwege Infrabel een duidelijke beslissing omtrent de spooroverweg van Lisp van cruciaal belang. Tellingen die de voorbije jaren werden uitgevoerd tonen aan dat de slagbomen liefst 215 maal per dag naar beneden gaan en voetgangers, fietsers en autobestuurders ruim 7 uur voor een gesloten overweg staan. Met de verwachte toename van het goederenvervoer, wordt de situatie in de toekomst niet beter. Het bouwen van een brug over of het graven van een tunnel onder de sporen, lijkt om meerdere redenen niet wenselijk of mogelijk. Een ultieme optie zou het afsluiten van de overweg voor het verkeer kunnen zijn. In dit verband werd een mobiliteitsstudie aangekondigd, die wel de nodige tijd zal vergen. Volgens deze piste lijkt alsdan de bouw van een fietstunnel mogelijk, zodat ook in functie van de fietsostrade via de Spoorweglei de Bernardijnenlaan kan bereikt worden. Via een overbrugging van de Kleine Nete en het Netekanaal, gaat het dan verder richting Kloosterheide, waar de fietsostrades F103 en F104 gesplitst worden.
De provincie heeft blijkbaar al een meer concrete invulling van het vervolgtraject op Liers grondgebied op het oog. Zo bleek althans tijdens de infomarkt die einde oktober in Berlaar georganiseerd werd. Centraal onderwerp was het voorontwerp van traject tussen de Lierse- en de Melkhouwensteenweg van de fietsostrade F104. Tijdens deze bijeenkomst werden ook plannen getoond betreffende het vervolgtraject in Lier. Volgens de informatie die daar verstrekt werd, ziet de provincie het vervolg van de fietsostrade vanaf het station via de Spoorweglei, die het karakter van fietsstraat zou krijgen. Gemotoriseerd verkeer zou enkel toegelaten worden in de richting van de Lispersteenweg. Aan de spooroverweg volgt de fietsostrade de Lispersteenweg staduitwaarts tot aan de Rijenweg, die verbreed en gefatsoeneerd wordt. De nodige onteigeningen werden reeds goedgekeurd door de gemeenteraad van oktober. Het huidige fietspad van de Lispersteenweg is momenteel al duidelijk te smal op spitsuren, in het bijzonder voor aanvang en na het einde van de scholen. De bestaande rijbaan zou dan soelaas kunnen bieden, wat wel bijzonder ingrijpend zou zijn omdat in voorkomend geval mobiliteitsaanpassingen noodzakelijk zullen zijn. Hoe dan ook in het voorjaar zijn besprekingen tussen de stad en de provincie voorzien, zodat de bevolking spoedig duidelijk kan geïnformeerd worden.
Tekst: DéBé
Foto’s: Luc Peeters