Voorlopig geen signalisatievergunningen voor fiberklaar

26 dec 2022 - 12:45

Nieuws

Na de vele meldingen en klachten van bewoners en de eigen vaststellingen op het terrein, besliste de stad om voorlopig geen nieuwe signalisatievergunningen meer af te leveren aan Fiberklaar, in afwachting van een duidelijk plan van aanpak. De stad wil op deze manier duidelijk maken, niet gediend te zijn met de huidige manier van werken.

In overleg met Fiberklaar besprak de stad de verschillende pijnpunten, gaan de van afvalophaling in afgesloten straten, werken in sperzones, naleven van vergunningsvoorwaarden en signalisatieplannen tot communicatie met de bewoners. Fiberklaar ging hierop aan de slag en stelde een plan van aanpak op voor elke van deze pijnpunten. Deze voorstellen werden geagendeerd op het college van burgemeester en schepenen van maandag 19 december. Het college besliste dat voorlopig enkele vergunningen kunnen afgeleverd worden voor werken buiten de stadsvesten en dit voor maximum 4 straten tegelijkertijd. Na een proefperiode van 1 maand vanaf de tweede helft van januari 2023, wordt deze uitvoering geëvalueerd en bekeken of de plannen van aanpak voldoen. Pas na een gunstige evaluatie en mits een aangepast plan van aanpak voor werken in de binnenstad – in samensprak met mobiliteit en de verkeerspolitie -, kan Fiberklaar ook vergunningen voor de binnenstad aanvragen.

Bert Wollants, schepen van openbare ruimte en mobiliteit: ‘Werken in de buurt zijn altijd hinderlijk. Als stad proberen we er altijd zo goed mogelijk voor te zorgen dat de hinder voor de inwoners zoveel mogelijk beperkt blijft. Krijgt een nutsmaatschappij een toelating om te werken op het openbaar domein, dan wordt verwacht dat rekening wordt gehouden met dat openbaar domein, er zorg wordt voor gedragen en vooral met de bewoners die in de nabijheid van de werfzone leven, wonen en werken. Hinder zal er altijd zijn, maar als iedereen rekening houdt met mekaar en de nodige maatregelen neemt, kan alles vlotter en aangenamer verlopen voor iedereen. Fiberklaar is een nieue maatschappij die recent in Vlaanderen actief is. Ook in Lier is Fiberklaar bezig om voor enkele providers een glasvezelnetwerk te plaatsen. Mogelijk wordt je als inwoner van Lier binnenkort gecontacteerd door de aannemer van Fiberklaar of door de providers die actief zullen zijn op het nieuwe netwerk, om respectievelijk d huisaansluiting uit te voeren of om in te tekenen opeen data-abonnement. De keuze om op hun voorstellen in te gaan is uiteraard volledig vrij en blijft afhankelijk van je provider-keuze. Info over Fiberklaar is te vinden op www.fiberklaar.be. Bij vragen, meldingen of klachten kan je terecht op fiber4flanders@fiberklaar.be of via het gratis nummer 0800 270 01, op werkdagen van 9 tot 17 uur.

Tekst: DéBé

Foto: Luc Peeters

26 dec 2022 - 12:45

Nieuws

Na de vele meldingen en klachten van bewoners en de eigen vaststellingen op het terrein, besliste de stad om voorlopig geen nieuwe signalisatievergunningen meer af te leveren aan Fiberklaar, in afwachting van een duidelijk plan van aanpak. De stad wil op deze manier duidelijk maken, niet gediend te zijn met de huidige manier van werken.

In overleg met Fiberklaar besprak de stad de verschillende pijnpunten, gaan de van afvalophaling in afgesloten straten, werken in sperzones, naleven van vergunningsvoorwaarden en signalisatieplannen tot communicatie met de bewoners. Fiberklaar ging hierop aan de slag en stelde een plan van aanpak op voor elke van deze pijnpunten. Deze voorstellen werden geagendeerd op het college van burgemeester en schepenen van maandag 19 december. Het college besliste dat voorlopig enkele vergunningen kunnen afgeleverd worden voor werken buiten de stadsvesten en dit voor maximum 4 straten tegelijkertijd. Na een proefperiode van 1 maand vanaf de tweede helft van januari 2023, wordt deze uitvoering geëvalueerd en bekeken of de plannen van aanpak voldoen. Pas na een gunstige evaluatie en mits een aangepast plan van aanpak voor werken in de binnenstad – in samensprak met mobiliteit en de verkeerspolitie -, kan Fiberklaar ook vergunningen voor de binnenstad aanvragen.

Bert Wollants, schepen van openbare ruimte en mobiliteit: ‘Werken in de buurt zijn altijd hinderlijk. Als stad proberen we er altijd zo goed mogelijk voor te zorgen dat de hinder voor de inwoners zoveel mogelijk beperkt blijft. Krijgt een nutsmaatschappij een toelating om te werken op het openbaar domein, dan wordt verwacht dat rekening wordt gehouden met dat openbaar domein, er zorg wordt voor gedragen en vooral met de bewoners die in de nabijheid van de werfzone leven, wonen en werken. Hinder zal er altijd zijn, maar als iedereen rekening houdt met mekaar en de nodige maatregelen neemt, kan alles vlotter en aangenamer verlopen voor iedereen. Fiberklaar is een nieue maatschappij die recent in Vlaanderen actief is. Ook in Lier is Fiberklaar bezig om voor enkele providers een glasvezelnetwerk te plaatsen. Mogelijk wordt je als inwoner van Lier binnenkort gecontacteerd door de aannemer van Fiberklaar of door de providers die actief zullen zijn op het nieuwe netwerk, om respectievelijk d huisaansluiting uit te voeren of om in te tekenen opeen data-abonnement. De keuze om op hun voorstellen in te gaan is uiteraard volledig vrij en blijft afhankelijk van je provider-keuze. Info over Fiberklaar is te vinden op www.fiberklaar.be. Bij vragen, meldingen of klachten kan je terecht op fiber4flanders@fiberklaar.be of via het gratis nummer 0800 270 01, op werkdagen van 9 tot 17 uur.

Tekst: DéBé

Foto: Luc Peeters

Door onze website te gebruiken, verklaart u zich akkoord met onze Cookie Policy en Privacy Policy.

OKMeer informatie.