Vlaams belang voert actie aan van hool

26 jan 2024 - 20:19

Nieuws

Een delegatie van Vlaams Belang heeft vandaag actie gevoerd aan de hoofdingang van Van Hool in Koningshooikt. Ze kwamen hun steun betuigen met de bedrijfsleiding en de werknemers van Van Hool, nadat de raad van bestuur van De Lijn de bouw van 92 elektrische bussen heeft toegewezen aan de Chinese autobusbouwer BYD. Dit bedrijf wordt financieel zwaar gesteund door de Chinese overheid, zodat er volgens specialisten en professoren sprake is van concurrentievervalsing.

De delegatie bestond uit Jan Mortelmans, voorzitter van Vlaams Belang Lier-Koningshooikt, gemeenteraadslid Luc Van Oosterwijck, Vlaams volksvertegenwoordiger Wim Verheyden, Lode Vereeck – lijsttrekker voor de kamer provincie Antwerpen – en volksvertegenwoordiger Ellen Samyn. In een pamflet dat aan de werknemers werd overhandigd, worden 5 actiepunten voorgesteld. Naast een verlaging van de lasten op arbeid en een verhoging van de nettolonen, wordt gepleit voor de invoering van een extra selectiecriterium ‘lokale tewerkstelling’, de tijdelijke bescherming van bepaalde industrietakken zoals de autobusbouw en het heffen van extra invoerrechten op producten uit landen en bedrijven die zich niet houden aan de geldende arbeidsnormen en de milieuwetgeving. De actievoerders blijven ijveren voor het behoud van de tewerkstelling in de eigen regio.

Door de zware Chinese overheidssteun maken Van Hool en andere Europese autobusbouwers nauwelijks kans. Nochtans beschikt Van Hool over heel wat troeven en is de naam synoniem voor kwalitatief hoogstaande producten. BYD-bussen rijden reeds rond in Nederland, waar grote mankementen worden gemeld en vragen worden gesteld bij de kwaliteit van de bussen. In dit verband roept het dossier herinneringen op aan het ‘Fyra-debacle’ van eind 2012-begin 2013. Bombardier Transportation in Brugge was toen het slachtoffer. De Italiaanse treinbouwer Ansaldobreda mocht toen treinstellen leveren voor de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel. De treinen vertoonden evenwel zware technische problemen en vielen zelfs in panne. Na anderhalve maand werden ze uit roulatie gehaald.

Tekst DéBé

Door onze website te gebruiken, verklaart u zich akkoord met onze Cookie Policy en Privacy Policy.

OKMeer informatie.