06 apr 2023 - 11:02
NieuwsLier is voor de NMBS, Infrabel en de bevoegde minister Georges Gilkinet, met de trein blijkbaar een onbekende bestemming. Het investeringsplan 2024-2032 dat de NMBS en Infrabel bekend maakten, voorziet geen enkele investering qua toegankelijkheid van het station van Lier. En dat zit de verenigde fracties in de Lierse gemeenteraad bijzonder hoog. Tot tweemaal toe verzamelden de vertegenwoordigers van zowel de meerderheid als de oppositie aan het station. In de namiddag en – ondanks het zomeruur – ook nog ééns zoals voorzien enkele uren later, samen met enkele schepenen, leden van de Lierse Adviesraad voor Toegankelijkheid, de Seniorenraad en Mijn Gedacht.
Nochtans is Lier als 170 jaar lang een belangrijk spoorknooppunt. Elke dag nemen 5.724 reizigers er de trein. In Lier wonen 4.430 mensen boven 75 jaar, voor wie de lage perrons en de steile trappen een hele uitdaging zijn. Lier telt ook 796 kinderen onder de 2 jaar. Hun kinderwagens mogen de ouders of begeleiders de trappen afdragen en in de trein tillen. 9% van de bevolking heeft een fysische beperking of gezondheidsproblemen, wat hun mobiliteit bemoeilijkt. Liften en verhoogde perrons zijn dan ook dringend nodig. Volgens burgemeester Rik Verwaest vraagt Lier geen futuristisch stationsgebouw, geen dure ondertunneling of andere prestigeprojecten (cfr. Luik, Bergen …), waarvoor de voorbije jaren honderden miljoenen werden geïnvesteerd. Alleen een menswaardige bereikbaarheid. In het plan van de NMBS en Infrabel komt 80% van de stations aan bod. Lier wordt duidelijk in de steek gelaten. Er is ook geen zekerheid dat Lier in een volgend plan na 2032 aan de beurt komt. Aan de NMBS, Infrabel en de bevoegde minister, werd na de actie een brief gestuurd in de hoop dat de huidige beslissing zal herbekeken worden en de vele duizenden triengebruikers uit de regio niet langer in de kou blijven staan.
Tekst DéBé
Foto Luc Peeters