26 jan 2016 - 23:40
NieuwsVan Hool gaat de komende 4 jaren 15 miljoen euro investeren in haar productie-éénheid in Macedonië. Het bedrijf wil hiermee haar nummer 1 positie op de Amerikaanse privé-markt van autocars vrijwaren. Daarnaast wordt het vorig jaar gelanceerde EX-programma, dat in Macedonië geproduceerd wordt, verder uitgebouwd voor de Europese markt en enkele exportlanden. Het bedrijf wil bovendien bepaalde marktsegmenten die dreigen verloren te gaan, verder bewerken en plant hiervoor een aantal nieuwe producten die in Koningshooikt zullen ontworpen en ontwikkeld worden en in de fabriek in Skopje zullen gebouwd worden.
Het investeringsprogramma bestrijkt een periode van 4 jaren, waarin in een eerste fase (2016) een nieuw magazijn gebouwd wordt en de verfspuiterij uitgebreid wordt. In ene volgende fase (2017-2018) worden de 4 productielijnen verdubbeld naar 8, zodat de productiecapaciteit opgetrokken wordt naar 900 autocars per jaar in plaats van 500 momenteel. Om deze verhoging te kunnen realiseren, worden in de komende jaren zo’n 400 medewerkers aangeworven. Tegen 2019 zullen in totaal 1.250 medewerkers in Macedonië actief zijn.
CEO Filip Van Hool had deze investering liever gerealiseerd in België, maar de nood is hoog en om de toekomst van de Van Hool-groep op lange termijn te vrijwaren, is deze investering in Macedonië noodzakelijk. Er zijn hiervoor meerdere redenen. Van Hool wil haar nummer 1 positie op de Noord-Amerikaanse privémarkt van autocars vrijwaren. Het heeft heel wat moeite gekost om deze positie te halen. Ondanks de concurrentie vanuit de VSA, Canada, China, Mexico en Turkijë, is het de bedoeling deze positie te behouden. De autocar die in Skopje gebouwd wordt doet het bijzonder goed op de Noord-Amerikaanse markt. Recent werd ene kleinere autocar waar veel vraag naar was, geïntroduceerd op de Amerikaanse markt. Dit nieuwe voertuig moet mee de toppositie vrijwaren. Ondertussen werden hiervoor reeds 100 bestellingen ontvangen.
Van Hool wil het verleden jaar gelanceerde EX-programma van autocars voor de Europese markt en enkele exportlanden, verder uitbouwen. Tot op heden werden van de verschillende types van de EX ruim 150 bestellingen genoteerd. Mits enkele aanpassingen en ontwikkelingen kan dit gamma ook, in enkele nieuwe exportlanden aangeboden worden. Van Hool wil verder een rol van betekenis blijven spelen op de markt van het openbaar vervoer. Naast de Exqui City die gebouwd wordt in de productievestiging in Koningshooikt, wordt verder ingezet op de standaard-segmenten van het openbaar vervoer. Hiertoe zal een nieuw voertuig ontworpen en ontwikkeld worden in Koningshooikt.
Om met dit voertuig competitief op de markt te komen, moet het geproduceerd worden in de fabriek in Macedonië. Bij recente openbare aanbestedingen bleek dat Van Hool per voertuig aanzienlijk duurder was dan directe concurrenten die deze wagens bouwen in Polen, Tsjechië of Turkije. Deze manier van werken zal de Van Hool-groep beslist sterker maken. Koningshooikt blijft een belangrijke productieplaats en het beslissings- en innovatiecentrum van de groep.