08 apr 2024 - 15:51
NieuwsHet onvermijdelijke is geschied. Maandag 8 april 2024 werd Van Hool failliet verklaard door de Ondernemingsrechtbank van Mechelen. Tevens werd een college van vier curatoren aangesteld. Met het oog op een snelle doorstart worden besprekingen gevoerd met de VDL-Groep (autocars en bussen) en GRW, partnerbedrijf van Schmitz-Cargobull (opleggers en industriële voertuigen). Gehoopt wordt op een tewerkstelling van 650 tot 950 personen, met een mogelijke groei op langere termijn.
Nadat de voorbije weken gesprekken werden gevoerd met de banken, overheidsinstanties, aandeelhouders, de raad van bestuur, de vakbonden en potentiële investeerders en er geen oplossing werd gevonden voor de familiale erfrechtelijke situatie, komt er na 76 jaar roemloos een einde aan één van de meest toonaangevende Vlaamse bedrijven. Het bedrijf werd opgericht in 1947 door Bernard Van Hool en telde bij momenten tot 4.100 werknemers, produceerde touringcars, bussen en industriële voertuigen voor Europa en Noord-Amerika, met vestigingen in Koningshooikt en Skopje (Noord-Macedonië). Voor de werknemers kwam het uiteindelijke verdict – waarvoor al weken gevreesde werd – hard aan. In Koningshooikt gaan 1.500 banen verloren. Opvallend gelaten en sereen, maar vol opgekropte woede, onmacht en verslagenheid, verlieten ze een laatste maal ‘hun’ bedrijfsterrein, waar ze vele jaren het beste van zichzelf hebben gegeven. Vaak gaat het om 40-ers, 50-ers en 60-ers, met ruim 20 tot 30 jaar dienst, die zich het einde van hun loopbaan anders hadden voorgesteld. Co-CEO Marc Zwaaneveld stelde dat er in Koningshooikjt toch nog een toekomst is voor een deel van het personeel.
Volgens curator Jeroen Pinoy wordt nu alles op alles gezet met het oog op een snelle doorstart, hopelijk binnen enkele dagen of weken. Zo’n 900 medewerkers kunnen aan de slag blijven, vooral voor de productie van industriële voertuigen. Verder is het de intentie ook andere activiteiten te ontwikkelen. Volgende week worden infosessies voor het personeel georganiseerd, die op de nodige begeleiding kunnen rekenen. Verder is het de intentie ook andere activiteiten te ontwikkelen. De twee kandidaat-overnemers – de VDL-Groep en GRW/Schmitz Cargobull – beschikken over de nodige slaagkracht en middelen. De VDL-Groep met hoofdzetel in Eindhoven, werd opgericht in 1953 en telt 15.000 medewerkers in 19 landen. GRW werd opgericht in 1996, telt 630 medewerkers en is fabrikant van tankwagens en koeltrailers in Zuid-Afrika. Het bedrijf exporteert naar Sub-Sahara Afrika, Europa, het Verenigd Koninkrijk, het Midden-Oosten en Australië. Schmitz-Cargobull tenslotte heeft fabrieken in Duitsland, Litouwen, Spanje, Engeland, Turkije, Slowakije en Australië. De 6.000 medewerkers produceren trailers voor temperatuurgecontroleerd vrachtvervoer, algemene lading en bulkgoederen in Europa. Het bedrijf is actief sinds 1892.
Tekst DéBé
Foto Luc Peeters