01 sep 2017 - 17:18
NieuwsVan Hool heeft een contract afgesloten voor de levering van 8 Exqui City’s – trambussen aangedreven door waterstof – voor de Franse stad Pau. Het betreft hier een primeur voor Frankrijk en tevens een wereldpremière. Het is immers de eerste maal dat waterstoftechnologie geïntegreerd wordt in ene trambus.
De gelede trambus is ruim 18 meter lang, heeft een capaciteit van 125 passagiers en een actieradius van 300 kilometer. De oplevering is voorzien voor het einde van 2019. De aandrijving van de bus is hybride elektrisch. Enerzijds worden waterstof (H2) en zuurstof (O2) door middel van elektrolyse in een brandstofcel omgezet tot elektriciteit, met waterdamp als enige uitstoot. Anderzijds zorgen de lithium-batterijen en elektromotoren voor bijkomende aandrijving waar en wanneer dit nodig is.
De energie die vrijkomt bij het remmen, wordt eveneens hergebruikt. De uitstoot van het voertuig is enkel waterdamp en zijn geen broeikasgassen of luchtverontreinigende stoffen. Tanken kan in nauwelijks 10 minuten. De trambussen worden gekenmerkt door hun hoge niveau van comfort en veiligheid. Vermits het voertuig overwegend op een eigen bedding rijdt, is het een goed en goedkoper alternatief voor de tram die hogere investeringen vergt.
CEO Filip Van Hool: ‘Van Hool heeft al meer dan 50 voertuigen gecommercialiseerd die op waterstof rijden: 32 in Europa en 21 in Noord-Amerika. Bovendien werden ruim 200 trambussen geIntroduceerd in 13 Europese landen en in Martinique’. Dit busproject maakt deel uit van een pro-actief beleid van duurzame mobiliteit en draagt bij tot het vrijwaren van het milieu en de leefomgeving in Pau en haar agglomeratie. Het project wordt financieel ondersteund door de Europese Unie en door een reeks lokale overheden.
Tekst: DéBé
Foto: Van Hool