16 jun 2017 - 19:45
NieuwsVoor het transport van chemische producten via het spoor, bouwt Van Hool 482 nieuwe tankcontainers voor BASF met hoofdzetel in het Duitse Ludwigshafen. Aan dit grote order ging ruim 2 jaar vooraf, gedurende dewelke Van Hool en BASF samen de innovatieve tankcontainer ontwikkeld hebben. De tankcontainers zijn 13,7 tot 15,8 meter lang, hebben een laadvermogen van 66 ton en worden nog dit en volgend jaar geleverd.
CEO Filip Van Hool is bijzonder opgetogen met het order van BASF. ‘Met deze specifieke ontwikkeling voor BASF bevestigt de afdeling Industriële Voertuigen meer dan ooit haar plaats op de wereldkaart als toonaangevende ontwerper en constructeur van tankcontainers voor het vervoer van vloeistoffen en gassen’. Volgens Erik Taeymans, directeur van de Business Unit Industriële Voertuigen ‘heeft de samenwerking tussen Van Hool en BASF geleid tot een revolutionair product dat het transport van chemische producten ingrijpend zal veranderen. De nieuwe tankcontainer zal meer wegtransport van chemische goederen naar het spoor verschuiven, wat het verkeer op de weg en het milieu ten goede komt’.
De nieuwe tankcontainers hebben een volume van 63.000 liter en een toelaatbaar gewicht van 66 ton. Het laadvermogen is het dubbele van de momenteel gebruikelijke tankcontainers. De nieuwe tankcontainers kunnen ingezet worden voor het vervoer per spoor, de binnenscheepvaart en in lege toestand ook bij het wegvervoer. De tankcontainers zijn flexibeler bij het laden en het lossen en zijn bovendien geladen stapelbaar. Bij het transport tussen de laad-losplaatsen en de spoorterminal worden de transportkosten in het conventionele goederenvervoer per spoor geoptimaliseerd. De afneembare tank biedt een reeks bijkomende voordelen. Zo kunnen reinigings- en reparatiewerkzaamheden zonder wagon efficiënter uitgevoerd worden.
Naast het logistieke voordeel bij het laden en het lossen en de optimalisatie van de vloot, biedt de nieuwe container nog meer kostenvoordelen ten opzichte van de tankwagon. Zo bedraagt de jaarlijkse circulatie van een tankwagon gemiddeld slechts 25.000 kilometer; die van een containerwagon daarentegen 180.000 kilometer. Globaal gezien draagt deze groot volume tankcontainer in aanzienlijke mate bij om het conventionele spoorvervoer concurrentiëler en aantrekkelijker te maken en zo mogelijk meer ladingen van de weg over te brengen naar het spoor. BASF is van plan om de nieuwe tankcontainers onmiddellijk in te zetten.
Tekst: DéBé
Foto’s: Van Hool