28 feb 2018 - 18:06
NieuwsVan Hool heeft het grootste order ooit voor de productie en de levering van waterstofbussen in Europa binnengehaald. 3O bussen zijn bestemd voor het Regionalverkehr Köln; 10 bussen voor WSW Mobil Wuppertal. De oplevering start in de lente van 2019. De hoogtechnologische voertuigen worden gebouwd in Koningshooikt.
CEO Filip Van Hool is bijzonder fier met het order. ‘Deze bestelling is een serieuze opsteker voor het gebruik van de waterstof-technologie voor de aandrijving van bussen voor het openbaar vervoer’. De stad Keulen heeft reeds sedert mei 2014 twee Van Hool-waterstofbussen in dienst. Eugen Puderbach, CEO bij Regionalverkehr Köln voegt er aan toe: ‘Met waterstof aangedreven brandstofcellen-bussen behoren tot de meest milieuvriendelijke voertuigen voor het openbaar vervoer. Ze stoten geen schadelijke stoffen uit en ze zijn veel stiller dan de conventionele stadsbussen’. Ulrich Jaeger, Geschäftsführer bij WSW Mobil Wuppertal deelt volmonddig deze mening.
Van Hool bouwt sinds 2005 waterstofbussen voor de Amerikaanse en sinds 2007 voor de Europese markt. Sindsdien werden reeds 21 waterstofbussen gebouwd voor Noord-Amerika en 32 voor Europa. Bovendien bouwt Van Hool 8 waterstof-aangedreven trambussen voor het Franse Pau, die opgeleverd worden in de tweede helft van 2019. De 40 waterstofbussen voor Keulen en Wuppertal zijn hybride voertuigen van het type Van Hool A330 met twee assen en een lengte van 12 leter. Ze worden uiutgerust met de nieuwste FCvelocity-HD85 Fuel Cell module van Ballard Power Systems uit Vancouver en zijn voorzien van een Siemens PEM elektrische tractie-motor met 210kW. Op de bus zijn 29 zitplaatsen voorzien, 46 (Keulen) en 49 (Wuppertal) staanplaatsen en is er plaats voor 2 rolstoelgebruikers en ruimte voor een kinderwagen.
Dankzij de hybride aandrijving zullen de bussen met een tankinhoud van 38,2 kg waterstof aan boord een volledige dagtaak van de geplande 35O km kunnen uitvoeren. De brandstofcellen vormen samen met de lithium batterijen en de elektromotoren de basis van de aandrijving. De aandrijving is vol elektrisch. Enerzijds wordt waterstof in de brandstofcel omgezet in elektriciteit, met waterdamp als enige uitstoot en anderzijds zorgden de batterijen voor bijkomende aandrijving waar en wanneer dit nodig is. Dankzij deze hybride aandrijving en het hergebruik van de remenergie is het waterstofverbruik beperkt tot ongeveer 8 kg per 100 km.
De aanschaf van de nieuwe voertuigen past enerzijds in het kader van het ‘Nationale Innovatieprogramma Waterstof en Brandstofcellentechnologie’ en wordt gefinancierd door het Federale Ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur in Duitsland en anderzijds gefinancierd door het Europese privaat-publieke partnertship dat instaat voor het sneller introduceren op de markt van brandstofcellen en waterstof-technologie, dat opereert onder het EU-programma ‘Horizon 2020’.
Tekst: DéBé
Foto’s: Van Hool