12 dec 2015 - 13:15
NieuwsVan Hool gaat 30 enkel-geleden Exqui.City trambussen van 18 meter lengte met hybride aandrijving bouwen voor Belfast. Het worden de eerste trambussen met het stuur rechts in de afgesloten chauffeursruimte zoals dat in het Verenigd Koninkrijk verplicht is. De oplevering aan het ‘Belfast Rapid Transit’ is voorzien midden 2018. De bussen worden vanaf september 2018 ingezet op het traject dat Oost Belfast met West Belfast en het Titanic Quarter verbindt.
Het contract werd afgesloten met het ‘Department for Regional Development’ van Noord-Iermand. Volgens Michelle McLLveen, minister van regionale ontwikkeling van Noord-Ierland, is het de bedoeling de bevolking op deze manier een betere en snellere toegang te verschaffen tot de arbeidsmarkt, de ziekenhuizen, winkels, scholen en ontspanningsgelegenheden. De kwalitatief hoogstaande en snelle doorvoer voertuigen bieden de passagiers het meest moderne comfort op het vlak van ruimte, veiligheid en on-board informatie. Ze beschikken over gratis Wi-Fi en hebben een capaciteit voor 106 personen, w.o. 44 zitplaatsen, 61 staanplaatsen en 1 plaats voor rolstoelgebruikers.
Volgens CEO Filip Van Hool is dit het tweede belangrijke trambussenorder in korte tijd. Twee weken geleden werd immers een order ondertekend voor het leveren van 20 elektrische trolley trambussen voor Linz in Oostenrijk. Beide orders zijn goed voor de tewerkstelling in Koningshooikt. De trambussen hebben een duidelijk futuristisch design en een hoog niveau van comfort met airconditioning, een laag geluidsniveau en een zachte verlichting. Het contract werd ondertekend in aanwezigheid van Jan Van Hool, Michelle McLLveen, minister van transport, John Marks, namens ‘Roads Trucks Ltd.’ En Chris Conway, CEO van de plaatselijke vervoersmaatschappij ‘Translink’.