11 nov 2016 - 13:27
NieuwsOnder aanvoering van Vicepremier en Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo is de ‘Tournée Digitale’ nu ook neergestreken in Lier. Tijdens een interactieve infoavond over e-commerce voor ondernemers, werden tal van tips gegeven om een bedrijf digitaal te laten groeien, het klantenbestand en de omzet te verhogen.
Gastsprekers en toehoorders werden in cultuurcentrum De Mol welkom geheten door schepen Lucien Herijgers, die benadrukte dat digitaal ondernemen niet meer uit te sluiten is en verwees naar de initiatieven die in Lier al eerder genomen werden. Vicepremier Alexander De Croo schetste in duidelijke bewoordingen de contouren van het gespreksveld. ‘De elektronische handel steeg in ons land van 48% (2013) naar 54% (2014). In Nederland koopt reeds 68% online, in Duitsland 66%. Ook op het vlak van online omzet scoort België lager dan het Europees gemiddelde. Een verdere ontwikkeling van de digitale economie in ons land, is dan ook noodzakelijk.
Daarom worden infosessies en workshops gehouden om plaatselijke zelfstandige ondernemers, handelaars en verantwoordelijken van KMO’s te informeren en te sensibiliseren over de groeimogelijkheden van de digitale economie. Digitaliseren gaat niet alleen over technologische applicaties, maar ook over het aanpassen van het bedrijfsmodel’. Aan de hand van voorbeelden uit zijn eigen regio (Brakel) toonde hij aan hoe digitalisering een duidelijke invloed heeft op ons dagelijks leven en onze manier van werken. Met nauwelijks 2 tot 3% van de totale omzet, moet het aankoopgedrag via het internet in ons land gestimuleerd worden. Ondernemers moeten dan ook aandacht hebben voor een goede website, vandaag het uitstalraam van hun bedrijvigheid, en de mogelijkheden die van hieruit vertrekken.
Tijdens een interactief vraaggesprek werd de aanpak verduidelijkt van 2 plaatselijke ondernemingen. Geert Baetens gaf de nodige toelichtingen bij de werking van sportwinkel Vedette Sport en Claudia De Moor stond stil bij de manier van werken van Vosschemie Benelux, gespecialiseerd in kunststoffen en composietmaterialen. Aansluitend volgde een presentatie door Jorik Rombouts van Rombit en door Thierry Geerts, CEO van Google België. Jorik Rombouts gaf een overzicht van de mogelijkheden en realisaties van Rombit om de processen van bedrijven te verbeteren via het koppelen van databases. Thierry Geerts vertrok van eenzelfde invalshoek voor de diensten van Google. Na een slotwoord door schepen Walter Grootaers, werd dieper ingegaan op het onderwerp tijdens een netwerkdrink.