13 jun 2018 - 09:52
NieuwsMinister-president van de Vlaamse regering Geert Bourgeois stelde vandaag in het Lierse stadhuis twee publicaties voor , ontwikkeld door het agentschap Onroerend Erfgoed over reclame en terrassen in een erfgoedomgeving.
De publicaties zetten de vele mogelijkheden op een rij en geven enkele voorbeelden om van het erfgoed een sterk merk te maken. “Onroerend erfgoed en terrassen en publiciteit kunnen elkaar versterken. De publicaties bieden enkele handvaten aan om commerciële troefkaarten van ons Vlaams erfgoed uit te spelen “, poneert de minister-president.
Omdat terrassen vaak de openbare ruimte innemen, zijn er regels aan verbonden. Als een terras zich in een duidelijke erfgoedomgeving bevindt, is een toelating nodig. Dat geldt ook voor het aanbrengen van publiciteit aan beschermd erfgoed.
Beide publicaties ‘Handleiding terrassen in erfgoedcontext en ‘Publiciteit in en aan beschermd erfgoed ‘ willen een omvattende visie stimuleren afgestemd op de noden van de lokale horeca maar waarbij rekening wordt gehouden met het aanwezige erfgoed.
“We moeten een sterk merk van ons Vlaams erfgoed maken. Door het dynamisch te maken , te herbestemmen , het in te zetten in onze leefomgeving en er toeristische trekpleisters van te maken , creëren we niet enkel zichtbaarheid en publieksbeleving van het erfgoed. We zorgen ook dat de historische context interessant wordt voor commerciële doeleinden” besluit Geert Bourgeois.
Beide publicaties zijn gratis te raadplegen op het open archief van het agentschap Onroerend Erfgoed.
Tekst: LR
Foto’s: RM