23 mrt 2018 - 17:53
NieuwsDeze week werden de prijzen voor de kalenderwedstrijd KW 2018 uitgereikt. Tijdens deze jaarlijkse ode aan de kalender als object, komen verschillende bijzondere exemplaren aan bod. Met een paar grafische hoogstandjes die in de running waren voor de hoofdprijs, was de concurrentie bijzonder scherp. Voor het eerst in jaren ging de prijs naar een Belgische genomineerde, met name Stockmans met ‘Paperwork 2018’.
Volgens de jury legt Stockmans de lat hoog met dit prachtig ontwerp van Annelies Vanoost, die als grafisch ontwerper op natuurlijke wijze de link legt met productvormgeving en toegepaste kunst. Het artistieke, de combinatie van druktechnieken van 2018 met de oude technieken van 60 jaar geleden en de speciale verpakking, evenals het duurzaam karakter van de kalender, trokken de jury over de streep. Elke pagina is geperforeerd, zodat de kalender ontmanteld wordt in 13 individuele kunstwerken. ‘Paperwork 2018’ is samengesteld uit 8 verschillende papieren, in samenwerking met Antalis, 5 kleurendruk (5 pantonekleuren) in offset UV en een toepassing van letterpress op 9 van de 14 kalendervellen bij Antilope De Bie Printing. Blauwe lijm verbindt het geheel.
Volgens managing director Bruno Devos positioneert Stockmans zich als zelfstandige dochteronderneming binnen de grafische groep Antilope De Bie Printing als specialist in kalenders en kunstboeken. De passie en competentie van het Stocklans team en haar kunstenaars, designers en drukkers wordt vertaald in hoogkwalitatieve objecten waar papier de drager is. Het duurzame karakter van deze objecten wordt niet alleen gereflecteerd door de ecologische benadering van het productieproces, maar eveneens door het feit dat Stockmans de ambitie heeft om haar producten een langere levensduur te geven en er geen vluchtige producten van te maken.
Tijdens de uitreiking van de felbegeerde prijs deed Bruno Devos een warme oproep aan de aanwezigen uit de sector om samen een tegengewicht te vormen voor de uitdagingen in de huidige wereld. Hij ziet het als de plicht van de grafische sector om schoonheid uit te dragen via creativiteit en dit te vertalen naar sterk drukwerk dat een impact heeft en emoties raakt.
Tekst: DéBé