22 aug 2015 - 13:21
NieuwsAan de vooravond van het nieuwe schooljaar pakt de directie van het Sint-Gummaruscollege uit met enkele opmerkelijke innovaties. Zo gaat de school in het secundair onderwijs van start met een semi-internaat. 2015-2016 is een testperiode waarbij op maandag, dinsdag en donderdag opvang wordt voorzien van 16 tot 18 uur. Vanaf het schooljaar 2016-2017 wordt opvang geboden van 16 tot 20 uur.
Het initiatief is een reactie op de veranderende verhouding tussen de samanleving en het onderwijs. Het gezin vormt nog steeds de hoeksteen in de maatschappij. Het komt evenwel steeds meer onder druk te staan, als gevolg van de verhoogde werkdruk voor de ouders, echtscheidingen en nieuw samengestelde gezinnen. De thuissituatie heeft duidelijk een impact op de schoolresultaten. Om hieraan te verhelpen gaat het Sint-Gummaruscollege als eerste school in Vlaanderen op het niveau van het secundair onderwijs van start met naschoolse opvang.
Het initiatief steunt volgens algemeen directeur Geert Hellemans op vier pijlers: individuele studiebegeleiding, zinvolle ontspanning in samenwerking met sportclubs en de academies, gezonde voeding via het sociaal restaurant en nauwe samenwerking met de ouders. Zij worden om de drie weken uitgenodigd voor een gesprek. Het schooljaar 2015-2016 vormt een testperiode. Na een grondige evaluatie kan het initiatief uitgebreid worden. AD Geert Hellemans hoopt dat andere scholen zullen volgen en zodoende een signaal gegeven wordt richting overheid. Het project wordt voorlopig zelf gefinancierd. Op termijn worden wel extra middelen verwacht.
Voor de eerder aangekondigde nieuwe studierichting STEM (Sciences, Technology, Engineering, Mathematics) hebben zich ondertussen 72 leerlingen aangemeld. Zij kunnen rekenen op de steun van 50 peters en meters uit de bedrijfswereld. Ze hebben alvast een modern laboratorium ter beschikking om voluit te experimenteren. Meer dan 200 leerlingen hebben interesse voor het CLIL-project (Content and Language Integrated Learning), waarbij ze onder begeleiding van ‘native speakers’ lessen kunnen volgen in een andere taal.