27 jul 2021 - 20:03
NieuwsSinds de oprichting van de Gezellen van ’t Groot Volk heeft de vereniging zich onverdroten ingezet voor het behoud, het beheer en de renovatie van de Lierse Reuzentrein. Nadat meerdere reuzen en praalwagens gerestaureerd werden, ondergaat momenteel ’t Schip van ’s Lands Welvaren een grondige opknapbeurt. Voor de restauratie kan een beroep gedaan worden op twee nautische encyclopedieën.
De geschiedenis van de praalwagen die in 1811 voor het eerst vermeld wordt in archiefdocumenten, wordt uit de doeken gedaan door voorzitter Luk Ceulemans. ‘Het Schip zou jonger zijn dan de Maagdenberg met Leeuw (1466) en de Hellewagen (1475). De praalwagen werd gemaakt door of op vraag van de Lierse schippers, verwijst naar het oude schippersambacht en is een ode aan de welvaart van de stad en het land. Het Schip moest al eerder hersteld worden: o.m. in 1835 en in 1840. Toen de koninklijke familie in 1856 een bezoek aan Lier bracht, zou zelfs een nieuw schip gemaakt zijn of het oude grondig verbouwd zijn. De praalwagen die werd getrokken door 2 tot 4 paarden, werd bemand door een kapitein, 2 stuurmannen en 8 matrozen, die een lied ter ere van de stad en zijn beschermheilige zongen’.
Voor de actuele restauratie kan een beroep worden gedaan op Philippe Vanthournhout, gewezen bootsman van de Mercator in Oostende, Koen De Vriese, voormalig havenkapitein in Antwerpen, modelbouwer, voorzitter van de School voor Scheepsmodelbouw in Baasrode en gewezen bestuurslid van het Felix Timmermans Genootschap en de schrijnwerkers van de stad. Samen met Kempens Karakter voorziet de stad een financiële bijdrage. Het Schip is een kopie van een bijboot van een vrachtschip – een ‘Brigantijn’ -, die vanaf 1843 voor een Belgische rederij de trafiek verzorgde met Zuid-Amerika (koffie) en de Caraïben. De oudste foto’s van het zeilschip met twee masten dateren van 1928. Momenteel worden de masten, de tuiage en de zeilen onder handen genomen. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van originele materialen. Het Schip werd geplaatst op een natiewagen met houten wielen en ijzeren beslag, die in de haven getrokken werden door paarden.
Tekst: DéBé
Foto’s: Luc Peeters & ROM