19 mei 2025 - 21:17
NieuwsIn het jubilerende Sint-Ursula Instituut heeft Kom Op Tegen Kanker de campagne RipRoken – met extra aandacht voor vapen – gelanceerd. Dit gebeurde in aanwezigheid van Vlaams minister Caroline Gennez en van de betrokken partners. Roken blijft de voornaamste oorzaak van kanker.
De campagne RipRoken is meer dan nodig. Onderzoek toont immers aan dat 1 op 5 Vlaamse jongereb al geëxperimenteerd heeft met roken en liefst een kwart al ééns aan het vapen ging. Na een kennismakingsronde waarbij stil werd gestaan bij de resultaten en inzichten van de jongerenbevraging van Kom Op Tegen Kanker rond het rook- en vapegebruik bij jongeren, kon de minister zelf kennis maken met de RipRokenstand en de RipRoken-stressattack. Dit interactief spel simuleert nicotineverslaving en de bijhorende stress. Net als de aanwezige jongereb kreeg minister Caroline Gennez tijdens de RipRoken-quiz vragen voorgelegd rond roken, vapen en nicotine. De influencers Stien Edlund en Elias Verwilt maakten duidelijk welke impact ze hebben als content creators op jongeren en hoe ze de doelgroep bereiken. De RipRoken-campagne van Kom Op Tegen Kanker is bedoeld om jongeren op een innovatieve en geloofwaardige manier weerbaar te maken tegen nicotineverslaving en van de e-sigaret weg te houden.
Tekst DéBé
Foto Luc Peeters