25 apr 2023 - 18:20
NieuwsDe stad lanceert deze week een campagne voor wederzijds respect. Verschillende medewerkers gaven de voorbije maanden aan geregeld geconfronteerd te worden met verbale agressie én gebrek aan respect van klanten en inwoners. Bij de medewerkers van het klantencontactcentrum, de loketmedewerkers, medewerkers die op het openbaar domein opdrachten uitvoeren, maar ook bij medewerkers die vooral via telefoon of mail contact hebben, komt dit meestal hard binnen.
De medewerkers zetten zich elke dag in om een optimale dienstverlening te bieden. Ze verdienen daarbij respect, net zoals iedereen. (Verbale) agressie volledig voorkomen is onmogelijk. Daarom maakte de stad reeds eerder werk van een agressiebeleid, inclusief agressieprotocol met uniforme procedures en opleidingen rond omgaan met agressie. Met de campagne die nu gelanceerd wordt, wordt aan de inwoners en klanten gevraagd om zich op een respectvolle manier te uiten naar medewerkers van de stad en het OCMW. Daarnaast is het ook ene oproep aan elke Lierenaar, om respectvol met elkaar om te gaan. Met de buren, voorbijgangers op straat, in het verkeer, op school, in de winkel, op café … Met wie of waar dan ook. Lier wil immers een warme stad zijn, waar iedereen gerespecteerd wordt. De respectcampagne omvat naast affiches, raamstickers en bannervlaggen verspreid over de stad, ook posts op sociale media. Medewerkers krijgen tijdens hun werktijd een button om op te spelden en de boodschap mee uit te dragen. In de zomereditie van het stadsmagazine ‘De Peperbus’ wordt een stickervel ingelast met dezelfde boodschap. Aan de affiches voor de respectcampagne werkten verschillende medewerkers mee.
Tekst DéBé
illustratie Stad Lier