24 sep 2024 - 14:51
NieuwsIn basisschool Sint-Ursula aan de Frankenweg werd in aanwezigheid van de schepenen Ivo Andries en Annemie Goris en van directeur Ilse Dom, het project ‘GroeiTuin’ (GT) voorgesteld. Het project ondersteunt leerlingen uit het basisonderwijs in kwetsbare situaties om hun leer- en ontwikkelingskansen te vergroten. Stad en OCMW werken hiervoor samen met vijf Lierse basisscholen, het fonds Emma Deprince, de vzw Mondiale Werken en het Leeratelier.
Tweemaal per week geven GT-begeleiders na schooltijd ondersteuning aan leerlingen van vijf basisscholen die aantikken op SES-kenmerken bij twaalf trajecten. Tijdens het schooljaar 2023-2024 kregen 86 kinderen op deze manier ondersteuning. Het doel is de leerlingen betere resultaten te laten halen, vooruitgang op het vlak van motivatie en zelfvertrouwen te boeken, de rol van de betrokken ouders te vergroten en een betere samenwerking en communicatie tussen de school en de ouders te bekomen. De verschillende aspecten en invalshoeken van het project werden namens de betrokken partners nader toegelicht. De genodigden werden welkom geheten door Dorien Van Looy, projectcoördinator stad en OCMW. Volgens haar wordt het accent gelegd op twee sporen: het bieden van kwaliteitsvolle huiswerkbegeleiding na schooltijd en het versterken van de rol en de betrokkenheid van de ouders. De stad voorziet geregeld evaluatiemomenten. Schepen Annemie Goris verwees naar het ontstaan van de GT tijdens het schooljaar 2023-2024. Op basis van een brede bevraging en de reële situatie, werd de nood aan passende begeleiding aangevoeld. Tijdens de ontmoetingsmomenten wordt hulp geboden bij het huiswerk, worden extra oefenkansen geboden en wordt de rol van de ouders versterkt.
Als voorzitter stond Leo Deprince even stil bij het fonds Emma Deprince, die haar legaat aan de stad schonk ten behoeve van behoeftige Lierse scholieren. Emma Deprince leefde van 1884 tot 1989 en bekommerde zich om de kinderen van de toenmalige stadsmeisjesschool. In 2020 werd het fonds ondergebracht bij de Koning Boudewijn Stichting. Vanuit de school benadrukten Ann De Vocht, interne GT-coördinator, en Astrid Holmstock, GT-begeleider, het belang van de toegewijde begeleiders om de kloof tussen het gezin en de school te verkleinen. Dankzij de financiële steun via het Plan Samenleven van de Vlaamse Overheid en het fonds Emma Deprince, wordt een vergoeding ontvangen voor het ingeplande vieruurtje en voor de begeleiders. Namens Mondiale Werken verwees Els Minnaert naar de andere projecten waarbij de vzw betrokken is. Geregeld wordt een bezoek gebracht aan de basisschool van de H.-Familie, het Stadspark, Pullaar, het Molentje en Sint-Ursula Lisp. Margot Flintrop, expert breinkunst leren, stond tenslotte stil bij de ondersteuning die gegeven wordt door het Leeratelier, onder de vorm van het optimaliseren van het huiswerkbeleid.
Tekst en Foto DéBé