28 feb 2024 - 15:59
NieuwsNet als de naam van zijn partij heeft gemeenteraadslid Marcel Taelman een groot hart voor de burger. Krijgt hij melding van één of ander probleem, dan schiet hij meteen in actie. Al enige tijd heeft hij zijn aandacht toegespitst op de ongemakken waarmee de huurders van een sociaal appartement van ‘Woonstroom’ op de hoek van de Blokstraat en de Wijngaardstraat geconfronteerd worden. Hij heeft al tevergeefs bij verschillende instanties aangeklopt, maar geeft de strijd niet op.
De bewoners van de appartementenblok zijn in essentie oudere, zieke en alleenstaande personen, die het financieel niet breed hebben. In augustus van vorig jaar werd hij gecontacteerd door huurders, die al enige tijd geconfronteerd worden met ongemakken. Zo is er volgens Marcel Taelman sprake van problemen met de verwarming, verkeerd aangesloten leidingen voor de centrale verwarming, rolluiken die niet open of toe gaan, een kraan zonder druk, lekken en vocht in een badkamer, water in de kelder en onvoldoende verluchting in de kleine ruimten. Verder is er maar 1 gasmeter voor 36 appartementen, is de lift geregeld stuk en worden de brandblussers niet ieder jaar nagekeken. In het najaar 2023 bracht hij het dossier op de gemeenteraad en stelde hij ‘Woonstroom’ in kennis van de problemen. Er volgde een gesprek, maar dit bleef zonder resultaat. Omdat er verder geen schot kwam in de zaak, stuurde hij het dossier naar de Vlaamse Ombusdsman. Uit het antwoord bleek dat alleen huurders persoonlijk een klacht kunnen indienen. Steeds volgens Marcel Taelman is er ook een probleem in de Abtsherbergstraat en in de wijk de Herderin. Het dossier van de Abtsherbergstraat (hardnekkige vochtige muren) sleept blijkbaar al 15 jaar aan. Aan de Herderin staan kelders in een watergevoelig gebied geregeld onder water, met alweer vochtproblemen.
Namens ‘Woonstroom’ zorgt algemeen directeur Marc Vanden Eynde voor de nodige ‘tegenstroom’. ‘Jaarlijks worden ruim 1.800 meldingen voor herstellingen ontvangen. Zoals het een goede huisvader past, worden deze zo snel mogelijk uitgevoerd. Het probleem van de verwarming in de Blokstraat kon niet opgelost worden, omdat de bewoners 9 maanden lang in het buitenland (China) verbleven. De collectieve gasmeters zorgen er voor dat alle bewoners van het sociaal tarief kunnen genieten en voor minder dan 20 euro per maand over verwarming en warm water kunnen beschikken. Het vocht in een badkamer is het gevolg van het feit dat de huurder zelf een douche heeft geïnstalleerd, waarvan het douchegordijn te kort is. In het gebouw zijn 2 liften aanwezig, waarbij er bij een defect beslist 1 blijft werken. De linten van de rolluiken zijn niet van de beste. ‘Woonstroom’ gaat nieuwe ramen plaatsen, waarna ook de linten vernieuwd worden. In de Abtsherbergstraat werd het probleem einde vorig jaar hersteld. Vermits er nog steeds sprake is van een vochtprobleem, wordt de situatie verder bekeken. Aan de Herderin is het de bedoeling om het probleem van het water in de kruipkelder terdege aan te pakken. Aan de huurster werd voorgesteld om tijdelijk naar een andere woning te verhuizen, maar dat wil ze niet’.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Tekst DéBé
Foto Luc Peeters