01 mrt 2022 - 19:03
NieuwsHet parkeren van zwaar vervoer in een woonwijk wordt al een tijdje in vraag gesteld. Ook tijdens het lopende participatietraject ‘Veerkrachtig Koningshooikt’ kwam dit meermaals aan bod. Na vele klachten vanuit de buurt over de geluidshinder en de verkeersonveiligheid, besliste de stad om een parkeerverbod voor vrachtwagens op de parking De Laag achter de kerk in te stellen.
Schepen Bert Wollants: ‘Parkerende vrachtwagens op De Laag zijn een oud zeer. De zone werd rond 2005 gecreëerd om een antwoord te bieden op een specifieke vraag. In de loop van de jaren kwam er echter meer en meer protest vanuit de buurt. De vrachtwagenparking ligt in het midden van een woonwijk, wat het aan- en afrijden van vrachtwagens in de dorpskern stimuleert. De combinatie met de zwakke weggebruiker en kleinere wagens creëert verkeersonveiligheid in het dorp. Bijkomend ligt de parking in een zone waar verkeer boven 3,5 ton verboden is. Daarnaast bleef de stad voortdurende klachten ontvangen vanuit de buurt omwille van de geluidshinder die de vrachtwagens, vaak in de vroege uren, maken wanneer ze ter plaatse warmdraaien vooraleer de baan op te gaan. Om al die redenen nam de stad het initiatief om een einde te stellen aan het parkeren van vrachtwagens in het centrum van Koningshooikt. De stad is niet verplicht om het parkeren van vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen op het openbaar domein te voorzien. Desondanks werd recent langs de Ring in Lier 825 lopende meter aan parkeerruimte exclusief voorbehouden voor vrachtwagens, niet langer in combinatie met personenwagens. De parkeerzones voor vrachtwagens bevinden zich langs de Ring tussen de Hagenbroekse- en de Lispersteenweg ter hoogte van de Mulderweg (over een lengte van 250 meter langs beide zijden) en tussen de Aarschotse- en de Berlaarsesteenweg ter hoogte van de Paul Krugerstraat (over een lengte van 225 meter langs de kant van het centrum en over 100 meter aan de andere zijde).
Tekst: DéBé
Foto’s: RM