09 okt 2023 - 18:21
NieuwsParkeren van de wagen is in vele grootsteden een immens probleem. Ook in Lier zijn er plaatsen en wijken waar de parkeerdruk alsmaar toeneemt. Raadslid Marcel Taelman (HVB) legde de problematiek van het parkeren op en aan de Charon-site tijdens de jongste gemeenteraad op tafel. Ook Stéphanie Van Campenhout (cd&v) interpelleerde rond hetzelfde dossier en legde de focus op de situatie in de Diepenbroekstraat en op het parkeerbeleid in de ruimere omgeving.
De site van de voormalige Belfortfabriek op de hoek van de Boomlaarstraat en de Bosstraat werd de voorbije jaren ingevuld met appartementen en ééngezinswoningen rond een autoluw woonerf. De parkeerdruk is er vrij hoog. Bewoners, bezoekers en ook treinreizigers maken er gebruik van de publieke parkeermogelijkheden op het openbaar domein. Vaak worden wagens dubbel geparkeerd, in de Diepenbroekstraat worden de voorziene keerstroken door de bewoners als parkeerstrook gebruikt, wordt geparkeerd op het woonerf, wordt de doorgang voor de hulpdiensten gehinderd en ontstaat soms wrevel tussen de bewoners van de site. Wie er in één van de blokken een appartement kocht of huurt, werd al dan niet aangeraden om een ondergrondse of bovengrondse parkeerplaats aan te kopen of te huren. Volgens Marcel Taelman zou noch ondergronds, noch bovengronds een parkeerplaats beschikbaar zijn en dienen de bewoners te parkeren op het openbaar domein. Bij monde van schepen Bert Wollants is het stadsbestuur zich bewust van de situatie en wordt naar een geschikte oplossing gezocht. Zo wordt voorgesteld om in de omgeving het stelsel van blauwe zone in te voeren, weliswaar met het in acht nemen van een overgangstermijn. Volgens de schepen hebben bewoners geen voorziene private parkeerruimte aangekocht en worden garages soms benut voor andere doeleinden (stockageruimte). Bovendien staan parkeerplaatsen nog te koop. Net zoals voor andere grote projecten zoals de Sion, de Gasfabriek en de Dungelhoeff, kunnen de bewoners van de appartementen geen bewonerskaart krijgen om tijdelijk in de blauwe zone te parkeren. Voor de bewoners van de ééngezinswoningen zou dit wel het geval zijn. Terloops verwees schepen Bert Wollants nog naar de situatie op de Tramweglei, waar gedurende 5 uur gratis kan geparkeerd worden om een bezoek te brengen aan een Lierse handelszaak. Dat het systeem succes kent bewijzen de 40.000 tickets die vorig jaar werden afgeleverd. Blijkt evenwel dat de gebruikers vooral pendelaars van buiten Lier zijn.
Tekst DéBé
Foto Luc Peeters