17 nov 2016 - 17:07
NieuwsDe voorbije dagen is er flink wat commotie ontstaan omtrent het Pallieterbeeldje van Pierre Van Eester, dat enkele jaren geleden ontvreemd werd uit het hofke aan de Grachtkant in het begijnhof. Ondertussen is het beeldje in voorlopig nog geheimzinnige omstandigheden opnieuw opgedoken. Meer informative volgt nadat het parket, de politie en de stad het onderzoek hebben afgesloten.
Het bewuste beeldje is van de hand van Pierre Van Eester, die het midden de jaren ’80 inzond in het kader van de wedstrijd voor het Pallietermonument, dat sinds 25 mei 1986 opgesteld staat in het midden van de driehoek aan de Leopold III-laan. Het uiteindelijk bekroonde monument is van de hand van Jan Keustermans uit Schilde. Het ontwerp van Pierre Van Eester, die beeldhouwkunst volgde aan de Lierse academie bij René Boschmans en Roland Rens, stelt een wuivende Pallieter voor met de klak in de hand, zoals hij door Felix Timmermans beschreven werd.
In juni 1992 kreeg het beeldje op initiatief van de moeders van het begijnhof een plaats in het hofke aan de Grachtkant, dat ter beschikking werd gesteld door de kerkfabriek. De tuin werd hiervoor netjes opgekuist door Maggy Janssens, Frans Geuens en Jef Luckermans. De sokkel waarop het beeldje werd geplaatst, werd geschonken door Nest Van Mechelen, kunstliefhebber en zaakvoerder van Figli en gerealiseerd door Frans Geuens. Het beeldje werd in brons vervaardigd in de klokkengieterij van Koninklijke Eijsbouts in Asten (Nederland). De inhuldiging gebeurde in aanwezigheid van schepen Jan Hendrickx en pastoor Antoon Vermeiren.
Twee jaar geleden werd vastgesteld dat het beeldje was verdwenen. Omdat het in dit Pallieterejaar opnieuw in de belangstelling kwam, werd via De Peperbus een oproep gedaan naar niuttige tips. Toen enige reactie aanvankelijk uitbleef, bestond de vrees dat het beeld zou kunnen gesmolten zijn. Einde vorige week kwam dan het heuglijke bericht dat het kunstwerk gevonden was. Kunstenaar Pierre Van Eester sprak in dit verband de veelzeggende woorden uit ‘dat zijn pronostiek is uitgekomen’. In afwachting van verdure informative is het de bedoeling dat het beeldje opnieuw een zichtbare, doch veilige plaats krijgt in de stad.