15 feb 2024 - 22:01
NieuwsAls kampioen van de mondelinge vragen en de interpellaties heeft raadslid Marcel Taelman (HvB) tijdens de jongste gemeenteraad zijn hartje kunnen ophalen. Zijn tussenkomsten betroffen de losliggende kasseien op diverse plaatsen in de stad, de ellenlange files op de Aarschotse- en de Mechelsesteenweg, de oververzadigde kruispunten met de Ring en de heraanleg van de Antwerpsesteenweg buiten de Ring.
Marcel Taelman wou vernemen hoe het komt dat kasseien zo vaak loskomen, zelfs nadat ze recent heraangelegd werden en hoe dit in de toekomst kan voorkomen worden? Hij vroeg ook hoe snel herstellingen na een melding worden uitgevoerd en waarom hiervoor vaak opdracht aan externe firma’s wordt gegeven. Volgens schepen Bert Wollants hebben de problemen vooral te maken met de intensiteit van het verkeer, vooral op plaatsen waar draaibewegingen worden uitgevoerd. De stad beschikt niet meer over een eigen kasseiploeg (kasseilegger is trouwens een knelpuntenberoep), zodat grote opdrachten moeten uitbesteed worden. Afhankelijk van de locatie en de omvang van de schade worden de herstellingen binnen de 2 à 3 weken uitgevoerd. Gaat het om een beperkte herstelling, dan wordt deze in eigen beheer uitgevoerd. In de toekomst zal kritisch nagegaan worden of aan kasseiverharding moet vastgehouden worden, dan wel of een meer duurzame verharding kan aangebracht worden. Voor de periode 2024-2026 werd een raamcontract afgesloten om 1.800 vierkante meter kasseiverharding te herstellen.
De Aarschotse- en de Mechelsesteenweg zijn gewestwegen, waarvoor de stad niet bevoegd is. Al eerder werd bij het Vlaams Gewest aangedrongen om een oplossing te zoeken voor het probleem van de files. Absolute knelpunten zijn telkens de kruispunten met de Ring. Met betrekking tot de heraanleg van de Antwerpssteenweg had op 12 december 2023 een infovergadering plaats. Het ontwerpplan wordt nog aangepast aan de opmerkingen van de aanwezigen, maar het definitieve plan berust wel op de principes van de proefopstelling. Er komen volwaardige fietspaden en aangepaste keerlussen. Sinds de proefopstelling hebben zich minder ongevallen voorgedaan. De heraanleg zal in 2025 van start gaan.
Tekst DéBé
Foto Luc Peeters