14 jan 2025 - 15:46
NieuwsOm handels- en horecazaken meer toegankelijk te maken, lanceert het stadsbestuur op advies van de Lierse Raad voor Toegankelijkheid (LAT) het project ‘Oprijplaten’. De stad krijgt hierbij de steun van de vzw Dito, gespecialiseerd in het begeleiden van lokale besturen voor gelijkaardige projecten. De eerste oprijplaat werd gelegd bij optiek Brillier, Antwerpsestraat 1.
Oprijplaten aan handelszaken bevorderen niet alleen de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers en senioren die minder mobiel zijn, maar eveneens voor ouders met kinderwagens en mensen met een tijdelijke fysieke beperking. Het reglement dat al gunstig geëvalueerd werd door het schepencollege, wordt binnenkort voorgelegd aan de gemeenteraad. Handelaars die willen instappen in het project moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moeten ze gelegen zijn in het kernwinkelgebied waartoe behoren de horecazaken van de Grote Markt, het Felix Timmermansplein, de Koning Albertstraat (vooraan), de Eikelstraat, het Zimmerplein, de Schapekoppenstraat en in het centrum van Koningshooikt en dit binnen een straal van 1 kilometer rond het Koningsplein. Van de ondernemer wordt verwacht dat hij de oprijplaten plaatst tijdens de openingsuren of – bij handelspanden waar het voetpad onvoldoende breed is – wanneer een klant aangeeft de zaak te willen betreden.
Als voorzitter van de Lierse Raad voor Toegankelijkheid en als rolstoelgebruiker is Carla D’Hulst bijzonder opgezet met het initiatief. Haast dagelijks ervaart ze drempels om handelszaken te betreden. De oprijplaten worden betaald door de stad en de LAT met een minimumkostprijs van 750 euro per exemplaar. Gespreid over 3 jaar is hiervoor een bedrag van 20.000 euro voorzien. Bij de levering van de oprijplaat ondertekenen de handelaars een engagementsverklaring om de oprijplaten effectief te leggen. Volgens schepen van sociale zaken Annemie Goris wordt op deze manier nogmaals bewezen dat het bestuur een stad wil die toegankelijk is voor iedereen. Schepen van lokale economie Ilse Lambrechts voegt er aan toe dat het initiatief niet alleen belangrijk is voor de klanten, maar evenzeer voor de ondernemers die een ruimer doelpubliek kunnen bereiken. Geïnteresseerde handelaars die aan de voorwaarden voldoen, kunnen contact opnemen via economie@lier.be. Het project loopt tot en met 30 juni 2027.
Tekst DéBé
Foto Luc Peeters