20 dec 2016 - 13:16
NieuwsDe stad Lier heeft in samenwerking met het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VAIO) een onderzoek laten uitvoeren naar het Woon- en Winkelverplaatsingsgedrag. Met behulp van jobstudenten werden in de periode van 10 oktober tot 20 november 497 personen op straat ondervraagd. De resultaten zullen het stadsbestuur helpen bij het verder bepalen van het beleid.
De stad Lier is één van de pilootgemeenten voor dit onderzoek, dat ook zal uitgevoerd worden in Kortrijk, Mechelen, Gent, Halle en Hasselt. In het voorjaar 2017 zullen de resultaten van de 6 steden met elkaar vergeleken worden. Het onderzoek verliep onder leiding van prof. Kobe Boussauw en Jan Pluys. De straatinterviews werden afgenomen op de hoek van de Grote Markt en de Eikelstraat (164), de hoek van de Antwerpsestraat en de Kruisbogenhofstraat (154), de Rechtestraat en het Kardinaal Mercierplein (115) en de Sint-Jansbrug (82).
De ondervraagden bevonden zich vooral in de leeftijdsklasse van 40 tot 60 jaar. 303 van de geïnterviewden wonen in Lier en Koningshooikt: 233 in Lier binnen de Ring, 51 buiten de Ring en 19 in Koningshooikt. 194 wonen niet in Lier, zijn afkomstig van 31gemeenten en wonen (top 10) in Nijlen, Ranst, Duffel, Heist-op-den-Berg, Berlaar, Antwerpen, mint, Boechout, Kontich en Mortsel. Verder waren de bezoekers afkomstig van o.m. Herentals, Mechelen, Brasschaat, Geel, Lommel, Sint-Niklaas en Willebroek. 38% van de ondervraagden komt te voet naar het stadscentrum. 35% gebruikt de auto, 15% de fiets, 8% de bus en 2% de trein.
De keuze van een parking heeft vooral te maken met het gebruiksgemak en de nabijheid van een winkelstraat. Tarieven spelen blijkbaar weinig of geen rol. De meest gegeerde parkings zijn deze van De Mol (gratis) en de Gasthuisvest (betalend). De doorsnee klant komt 6,6 maal per maand in Lier winkelen en geeft daarbij gemiddeld 81,05 euro uit. Het merendeel van de bezoekers verblijft maximum een half uur (141) tot 1 uur (137) in de stad en bezoekt 2 tot 3 winkels. 85% is op zoek naar kleding, schoenen en mode, voeding en persoonlijke verzorging. 2/3de van de bezoekers combineert het winkelen met het bezoek aan een horecazaak.