Nmbs laat station van Lier verder verkommeren

28 jan 2022 - 14:48

Nieuws

Het stationsgebouw van Lier dateert van 1861. In 1995 werd het beschermd als monument. Het station staat al enkele decennia zielloos te verkommeren. In zijn hoedanigheid van volksvertegenwoordiger interpelleerde Bert Wollants onlangs federaal minister van mobiliteit Georges Gilkinet over de eventuele plannen tot restauratie en renovatie van het stationsgebouw en van de toegankelijkheid tot de perrons. Het antwoord van ‘zijne excellentie’ laat niet veel goeds voorspellen.

Het neoclassisistisch gebouw werd opgetrokken in 1861, naar de plannen van architect Auguste Payen. Sinds 1855 – toen Lier voor het eerst met een spoorlijn bediend werd -, fungeerde de kelder van het Casino als dienstgebouw. Ook al was de restauratie en de renovatie van het stationsgebouw en de perrons al eerder aangekondigd door de voorgangers van de huidige minister, er gebeurde niets en erger nog het gebouw raakte steeds meer in verval. Vandaag oogt het erg verwaarloosd. De bezetting valt van de muur. De daken zijn versleten. De dakgoten lekken. Het hout van de ramen is grotendeels weggerot. Schilderwerk werd niet meer uitgevoerd. De binnenzijde bevindt zich nog in slechtere staat. Op de verdieping is de vloer deels ontmanteld en kan men door de gaten in de plafonds de dakbedekking zien. Ondanks de onderhoudsplicht voor een beschermd gebouw, is hier zonder meer manifest sprake van schuldig verzuim. Bert Wollants had dan ook van de bevoegde minister graag vernomen welke de plannen zijn op korte termijn, wanneer werk zal worden gemaakt van de zo noodzakelijke restauratie- en renovatiewerken en welke noodmaatregelen ondertussen zullen genomen worden?

Het antwoord laat weinig aan de verbeelding over. Ten vroegste vanaf 2025 zou werk gemaakt worden van enkel de buitenkant van het gebouw: de restauratie van de gevels, de daken en het buitenschrijnwerk. Ook al beschouwt de NMBS de toegankelijkheid van de stations en de perrons als een beleidsprioriteit, dan zouden de noodzakelijke aanpassingswerken door Infrabel en de NMBS slechts opgenomen worden in het investeringsprogramma 2027-2030. Ten behoeve van de 6.000 reizigers die in de week dagelijks de trein nemen in Lier, moet een nieuwe doorgang onder de sporen – voorzien van liften of roltrappen – aangelegd worden. De perrons moeten verhoogd worden en de volledige perronuitrusting vernieuwd worden. Ondertussen kan de NMBS wel honderden miljoenen vrijmaken voor een prestigestation in Bergen, zoals eerder al gebeurde in Luik. Bert Wollants stelt verdere stappen in het vooruitzicht en zal alvast contact opnemen met het Agentschap Onroerend Erfgoed wegens nalatig onderhoud.

Tekst: DéBé

Foto’s: RM

Door onze website te gebruiken, verklaart u zich akkoord met onze Cookie Policy en Privacy Policy.

OKMeer informatie.