10 mrt 2016 - 23:50
NieuwsOnze gezondheidszorg heeft meer dan ooit nood aan zeer goed opgeleide verpleegkundigen en vroedvrouwen. Doorgedreven specialisatie in alle domeinen van de geneeskunde maakt dat van zorgverleners verwacht wordt dat ze hoogtechnologische zorg kunnen verlenen. Ze moeten polyvalent inzetbaar zijn, kritisch kunnen redeneren en een volwaardige gesprekspartner zijn in een hoog opgeleid multidisciplinair team.
Als het werkveld hoge eisen stelt aan de zorgverleners, stelt ze die ook aan de opleidingen die de zorgverleners vormen. Het antwoord van de opleidingen gezondheidszorg van Thomas More in Lier op die hoge eisen is ‘ELIXIR’, een gloednieuw onderwijsconcept op maat van de student. Een gepassioneerd team van onderwijsvernieuwers werkte anderhalf jaar aan ‘ELIXIR’. Samen met de studenten werd gezocht naar de ideale mix voor een straf onderwijsconcept. Het ‘Vier componenten instructional design’ van Jeroen Merriënboer zorgde voor veel inspiratie en werd vertaald naar de twee opleidingen in Lier. Daarbij werd maximal ingezet op de bijzondere competenties, die verpleegkundigen en vroedvrouwen nodig hebben om op bachelor niveau te functioneren.
‘ELIXIR’ is geschreven op maat van de student. Begin- en einduur van de lessen zijn in balans met het bioritme van de student. De lessen starten niet voor 8.45 uur en lopen nooit langer dan 17 uur. De studenten hebben een vast weekschema waarbij ze drie dagen op de campus verwacht worden: de ene week op maandag, woensdag en vrijdag; de andere week op dinsdag, donderdag en vrijdag.Dit moet hen voldoende tijd geven om de leerstof te verwerken. Monitoraat wordt structureel ingebouwd om de overgang van het secundair naar het hoger onderwijs te vergemakkelijken. Wie behoefte heft aan een uitdieping van de leerstof blijft niet op zijn honger zitten.
De begrippen ‘klas’ en ‘college’ vervagen en worden vervangen door Elixir-labs, activerende studiemomenten voor kleine groepen studenten. Lessen voor grote groepen in een aula verschuiven naar de achtergrond. Ze bstaan nog, maar echt als het zinvol is. De studenten zullen meer leertaken opnemen in lokalen, die aangepast zijn aan het nieuwe onderwijsconcept. Binnen ‘ELIXIR’ geeft een docent minder en minder les en wordt hij meer een persoonlijke coach voor de student. De excellente infrastructuur van de opleidingen gezondheidszorg met skills- en kennislabs, de onderwijskundige expertise van de docenten, stages in toonaangevende zorginstellingen uit de ruime region waarmee al jaren intensief wordt samengewerkt, gekoppeld aan het nieuwe onderwijsconcept staan, garant voor een maximale leerwinst voor de zorgexperten in opleiding.
‘ELIXIR’ en het nieuwe onderwijsconcept dat daaruit voortvloeide, worden uitgebreid voorgesteld tijdens de opendeurdag van zaterdag 12 maart, van 10 tot 16 uur op de campus aan de Antwerpsestraat 99. Meer informative kan bekomen worden bij Kristel Thijs, 0495-93 21 42.