22 mei 2020 - 11:22
NieuwsVoor het einde van oktober 1992 viel het verdict dat de vier bruggen over het Netekanaal op last van gemeenschapsminister van verkeer Theo Kelchtermans moesten afgebroken worden. De kostprijs ervan werd geraamd op 200 miljoen BEF.
Nadat de bruggen waren doorgelicht met gammastralen bleek dat de kwaliteit van de trekkabels in het gewapend beton sterk verminderd was. Herstel van de bruggen was niet meer mogelijk. Vanaf 24 oktober 1992 werd geen vrachtvervoer van meer dan 20 ton over de bruggen toegelaten. In een eerste fase werd aan de Aarschotsesteenweg een omleggingsbrug gebouwd en werden de brug van de Waverse-en de Aaarschotsesteenweg afgebroken. Nadien volgden het kunstwerk van de Berlaarse- en de Kesselsesteenweg. Tijdens de werken werd het verkeer omgeleid via de kanaaldijk, die een nieuwe toplaag kreeg.
Tekst: DéBé
Foto’s: RM