17 jul 2021 - 13:18
NieuwsIn de nacht van vrijdag op zaterdag werd aan de Zuid-Australiëlaan het eerste van de in totaal acht onderdelen van de fietsbrug over het sporenbundel aan het station van Lier geïnstalleerd. Ruim 30 medewerkers van de firma Sarens (kranen) en van TM Viabuild-Emotec klaarden de imposante klus in een uur. De volgende maanden worden nog zeven kleinere brugonderdelen geplaatst.
Het aanrijden van het brugelement dat 42 meter en 5 meter breed is en liesft 75 ton weegt, evenals het installeren van de kraan hield tal van belangstellenden uren lang in de ban. Het onderdeel van de brug werd gemaakt in Puurs en via een aangepast traject naar Lier vervoerd. De bevestiging op de brugpijlers gebeurde ’s nachts, omdat het treinverkeer moest stil gelegd worden. Omwille van de dramatische overstromingsramp in de provincies Limburg en Luik en in Rheimland-Pfalz, reden er minder goederentreinen richting Duitsland. Gedeputeerde voor mobiliteit Luk Lemmens onderlijnde andermaal het belang van de werken. ‘Lier speelt een belangrijke rol in het fietsostradenetwerk van de provincie Antwerpen. Na de aanleg van een tunnel onder de Ring, vormt de bouw van de fietsbrug die 250 meter lang is, het sluitstuk van de fietsostrade F11 tussen Antwerpen en Lier, die op termijn wordt doorgetrokken naar Herentals en Aarschot.
De driehoekige wanden werden dichtgemaakt met glazen panelen, zodat de fietsers een ruim zicht over de omgeving hebben’. Schepen Bert Wollants die de nachtelijke werkzaamheden bijwoonde samen met collega Rik Verwaest, sprak zijn bewondering uit voor het huzarenstuk dat door specialisten werd uitgevoerd. De volgende maanden volgen in gespreide orde – nadat ze stuk na stuk werden afgewerkt – nog 7 kleinere onderdelen zodat de brug midden 2022 zou voltooid zijn. Begin september volgt de heraanleg van de Zuid-Australiëlaan, die vanaf midden september opnieuw kan opengesteld worden voor het verkeer. Omwille van de veiligheid werden geen toeschouwers toegelaten lans het traject dat het brugkonvooi moest volgen, noch tijdens de installatie van de monumentale kraan en de feitelijke hijswerken. Toch waren ettelijke belangstellenden op post om de werkzaamheden vanop de overzijde van de sporen en op veilige afstand te volgen.
Tekst: DéBé
Foto’s: Luc Peeters en Mon Rottiers (ROM)