18 mrt 2016 - 17:52
NieuwsTot en met 5 maart 1917 kan in het Stedelijk Museum van Lier een bezoek gebracht worden aan de merkwaardige tentoonstelling: ‘Het geval Van Beers: meester of oplichter?’. 44 schilderijen en tekeningen uit het ecclectische oeuvre van de kunstenaar, worden aangevuld met boeiend archiefmateriaal. Het is de 5de focuspresentatie in de reeks Bruegelland, een tentoonstellingsproject rond de universele beeldtaal van Bruegel en zijn opvolgers, het resultaat van de samenwerking tussen het Koninklijk Museum voor Schone Kunst Antwerpen en het Stedelijk Museum Lier.
Jan Van Beers (1852-1927) die de geschiedenis is ingegaan als de schilder van de Parijse ‘beau monde’, werd in Lier geboren waar hij opgroeide in een artistiek midden. Zijn vader was de bekende dichter Jan Van Beers sr., zijn moeder Hendrika Mertens de dochter van de Antwerpse stadsbibliothecaris. Na zijn opleiding aan de Antwerpse academie, trok hij naar Parijs waar hij ging werken in het atelier van zijn landgenoot Alfred Stevens en grote historische taferelen schilderde. Nadien schakelde hij over op overwegend genretaferelen. Zijn verfijnde en hyperrealistische damesportretten, waren bijzonder geliefd bij de gegoede Parijse burgerij.
Omstreeks 1890 bevond hij zich op het hoogtepunt van zijn carrière. Als succesvolle en turbulente kunstenaar schuwde hij de controverse niet en kwam hij meermaals in opspraak. Hij werd zelfs beschuldigd van fraude en verdacht van het naschilderen van foto’s en zelfs van het overschilderen ervan. Het voorval werd druk in de pers besproken en gaf aanleiding tot een proces dat hij verloor. Dat hij over een fotografische laag zou hebben geschilderd werd evenwel nooit bewezen. In het Koninklijk Museum voor Schone Kunst Antwerpen werd een aantal schilderijen onderzocht met de meest moderne technieken. Hieruit bleek dat hij geen foto’s overschilderde, wel naschilderde wat ook andere kunstschilders deden en doen.
Schepen Rik Verwaest en hoofddirecteur van het KMSKA Manfred Sellink, waren vol lof over de samenwerking tussen het KMSKA en het Stedelijk Museum Lier, waaraan in 2018 een einde komt. Curator Nathalie Monteyne gaf de nodige toelichting bij de opstelling en inhoud van de tentoonstelling. Deze kan bezocht worden van dinsdag tot en met zondag van 10 tot 12 en van 13 tot 17 uur. Tickets kosten 4 euro, 3 euro voor rechthebbende op reductie en 1 euro voor 19- tot en met 25-jarigen. Min-19-jarigen en schoolgroepen hebben gratis toegang.