06 mrt 2024 - 21:24
NieuwsVoor de tweede maal werd in Lier op initiatief van de stad en OCMW, Centrum voor Volwassenenonderwijs Crescendo en met de medewerking van 17 handelszaken, een meerdaagse van de anderstalige klant georganiseerd. Het initiatief is bedoeld om de kennis van het Nederlands opgedaan tijdens de lessen te toetsen aan de realiteit van elke dag.
In aanwezigheid van de schepenen Annemie Goris (sociale zaken) en Ilse Lambrechts (lokale economie) werd het startschot gegeven in het wol- en breiatelier ‘Marie Pierre Merkwaardig Breiwerk’ in de Berlarij 89. Alle betrokkenen en tal van cursisten uit diverse windstreken waren daarbij eveneens aanwezig. In haar welkomstwoord wees schepen Annemie Goris er op dat het de bedoeling is om de theoretische kennis van het Nederlands toe te passen in de praktijk. Het gevarieerd aanbod van handelszaken liet de deelnemers toe om in kleine groepjes in winkels binnen te stappen, vragen over het aanbod te stellen en zodoende Lier als winkelcentrum en als stad te ontdekken. Ze sprak verder de hoop uit dat de ontmoetingen tot positieve ervaringen en boeiende gesprekken zouden mogen leiden. Schepen Ilse Lambrechts prees de handelaars die het initiatief mee ondersteunen, evenals de cursisten die op een laagdrempelige manier zonder schroom de handelszaken binnen stappen. Als coördinatoren Nederlands voor anderstaligen bij Crescendo waren Greet Goossens en Tine Helsen vol lof voor de inzet van de cursisten. Ruim 500 personen volgen momenteel taallessen, zowat de helft ervan nam deel aan de winkel meerdaagse. Onder de deelnemers bevonden zich dames uit o.m. Oekraïne en Oezbekistan. Ook al verblijven ze hier nog maar een jaar en enkele maanden, toch spreken ze al vlot Nederlands. Volgende handelszaken namen deel aan de meerdaagse: Audrey in the City, Barraf, Castles & Coffees, De Grote Kat, Brocanterie De Klok, Chocolaterie Dom, Druantia, Fleurdeco, FloEnTine, Frann, Gallery’s Garden, Harvey & Hays, Marie Pierre Merkwaardig Breiwerk, Nauwelaerts Opticien, Oil & Vinager, Triple M Concept Store en koffiebranderij Van Ouytsel.
Tekst DéBé
Foto Luc Peeters