25 jun 2015 - 19:40
NieuwsHet schepencollege heeft een reeks maatregelen uitgewerkt om het hoofd te kunnen bieden aan de toenemende parkeerdruk in de omgeving van de Dungelhoeffsite. De problematiek van het parkeren in de straten rond deze site moet in een ruimere context benaderd worden. Daarbij is het zogenaamde ‘stationsparkeren’ ontzettende belangrijk.
Nadat vorig jaar reeds principieel beslist werd om de parkeerdruk in de omgeving van de Dungelhoeff te beperken, had meer recent overleg plaats met vertegenwoordigers van de mobiliteitsraad, parkeerbeheer en de NMBS. Alle partners waren van oordeel dat een aanpassing van het parkeerregime in de omgeving van het station en de Dungelhoeff noodzakelijk is. Aan de gemeenteraad zal volgende maandag voorgesteld worden om de bestaande betalende gele zone in de Boomlaarstraat tussen de Vredelaan en de Bosstraat, het Leopoldplein en de Tramweglei vanaf het einde van de parking tot de Groenedaellaan, uit te breiden. In de Groenedaellaan wordt de blauwe zone en bewonersparkeren ingevoerd.
Op de parking van de Tramweglei wordt de nieuwe zone geel/groen en bewonersparkeren ingevoerd. Het is de bedoeling dat de parking van de Tramweglei benut wordt zowel als randparking, pendelparking en buurtparking. Zo moet de parking maximaal van nut zijn voor het kernwinkelgebied en om vlotter over te stappen van de auto naar een blue-fiets of het openbaar vervoer. Op de nieuwe geel/groene zone van de Tramweglei kunnen vooral pendelaars aan de automaat een dagticket (3 euro), een weekticket (12,50 euro) of een maandticket (30 euro) bekomen. Via de automaat kunnen de bezoekers van de stad ook een gratis ticket voor maximum 5 uur bekomen. De voorgenomen aanpassingen zullen vermoedelijk in het najaar doorgevoerd worden.