LIJSTTREKKERS KRUISEN VREDEVOL DE DEGENS

02 okt 2024 - 21:58

Nieuws

Op initiatief van Guco werd een debatavond georganiseerd met de lijsttrekkers van de 7 politieke partijen die zondag 13 oktober deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen in Lier. Peter De Lobel, wetstraatjournalist van De Standaard, trad op als moderator. Het debat werd opgebouwd rond 3 centrale thema’s: Mobiliteit, Wonen en Veiligheid.

Aan het debat werd deelgenomen door Filip Iglesias (Vooruit), René Van Gysel (PVDA), Jan Mortelmans (Vlaams Belang), Rik Verwaest (N-VA), Marcel Taelmans (Hart voor de Burger), Stijn Coenen (Missie2500) en Ivo Andries (Lokaal Liberaal). De bespreking van het item ‘Mobiliteit’ werd ingeleid met de vraag: ‘Meer ruimte voor de auto in Lier?’. Alleen Vl. Bel. en HvB zorgden voor een positief antwoord. Volgens HvB is er in brede straten voldoende ruimte voor auto’s en fietsers om broederlijk naast elkaar te rijden en is er nood aan bijkomende parkeerplaatsen. Volgens Vl. Bel. heeft de winkelleegstand te maken met de ontoereikende bereikbaarheid van handelszaken. Voorgesteld wordt om de knip ongedaan te maken. Missie2500 is van oordeel dat de druk van de auto moet verminderd worden. PVDA meent dat er nood is aan uniformiteit. Volgens Lok. Lib. moeten conflictsituaties tussen de auto en de fietser vermeden worden. Vooruit pleit voor veilige schoolomgevingen, indien mogelijk onder de vorm van schoolstraten. N-VA merkt hierbij op dat de Frankenweg, de Pastoriestraat en de schoolomgeving in Koningshooiikt, reeds werden omgevormd tot schoolstraat. Alle partijen stellen unaniem voor om bus- en vrachtwagenvervoer uit het centrum te houden.

Wat het thema ‘Wonen’ betreft zijn alle partijen van oordeel dat de bouwstop na 2025/2026 moet behouden blijven. Volgens Vooruit en Missie2500 moet gestreefd worden naar meer beleving in de stad. Vl. BeL. stelt voor de detailhandel in het centrum aan te moedigen, door o.m. een centrummanager aan te stellen. Lok. Lib. wijst op het fenomeen van ‘online shoppen’. N-VA merkt op dat binnen de Ring de limiet van de verdichting zo goed als bereikt is. De aandacht wordt erop gevestigd dat beslissingen van de stad kunnen herroepen worden door twee hogere niveaus: de deputatie en de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Uiteraard moet ook aan de jongeren gedacht worden.

Inzake ‘Veiligheid’ bestempelt N-VA Lier als een veilige stad, waar het ILR-team een succesvolle werking kent. Volgens Vl. Bel. Mag de problematiek van de grootstad niet naar Lier overwaaien. Samen met HvB wordt gepleit voor meer blauw op straat. PVDA wijst op het belang van een goed jeugdwerknetwerk, sportbedrijvigheid, het onderwijs en de inbreng van straathoek- en buurtwerkers. Vooruit is van oordeel dat de politie over de juiste middelen moet kunnen beschikken en Missie2500 vraagt de nodige aandacht voor omgevingen waar jongeren vertoeven.

Tenslotte kregen de lijsttrekkers de gelegenheid om enkele prioriteiten en bijzondere aandachtspunten aan te stippen. Voor Vooruit zijn dit voldoende kinderopvangplaatsen, het aanpakken van kinderarmoede, het aanbieden van maaltijden op school en het tegen gaan van leegstand. PVDA gaat uit van het motto ‘organiseren, motiveren, mobiliseren’, stelt een goed openbaar vervoer en betaalbaar wonen centraal en wenst de waakhond in de gemeenteraad te zijn. Voor Vl. Bel. moet een Vlaams en veilig Lier ‘weer van Ons worden’. Leegstand, vervreemding en criminaliteit moeten bestreden worden; senioren en personen met een beperking de nodige aandacht krijgen. N-VA is voorstander van een stabiel beleid op basis van samenwerking, waarbij de rekening klopt. Bij het uitgestippelde beleid komt de Lierenaar op de eerste plaats. HvB meent dat reglementen moeten toegepast worden, sociale woningen niet mogen verwaarloosd worden en een volledige bouwstop moet ingevoerd worden. Missie2500 gaat voor een ambitieus en hoopvol beleid met bijzondere aandacht voor: vlot en veilig naar school, vergroenen en verkoelen om klaar te zijn voor de klimaattransmissie én meer ondernemen. Lok. Lib. Noemt zich voorstander van betaalbaar wonen, voldoende groen, veilige fietspaden, een nieuw vervoersplan met De Lijn en geen nieuwe

Tekst DéBé

Foto Luc Peeters

Door onze website te gebruiken, verklaart u zich akkoord met onze Cookie Policy en Privacy Policy.

OKMeer informatie.