28 apr 2020 - 09:58
NieuwsDuidelijk nog steeds in de ban van het water en bekomen van de emoties rond zijn betonnen boot, legde Frank Apers in 1988 de laatste hand aan de renovatie van een authentieke Tjalk. Van april 1983 tot einde van 1988 besteedde hij al zijn vrije tijd aan de restauratie van het zeilvrachtschip. De ultieme bekroning vormde de geplande maidentrip naar het IJsselmeer.
In april 1983 kwam Frank Apers op het spoor van ‘zijn’ tjalk, die in 1883 werd gebouwd op een scheepswerf in Zwartsluis. Het vaartuig deed dienst als drijvende graanopslagplaats en als woonboot. In 1976 werd de boot in Raamdonksveer nog van een nieuwe bodem voorzien. Bij de aankoop door Frank Apers was de romp nog in goede staat. Tijdens de vaart naar Lier ging de schroef kapot en moest ze in Amsterdam vervangen worden. Uiteindelijk kon in april 1983 aangemeerd worden aan de loskade langs het Netekanaal. De volgende jaren vond Frank hier al knutselend de nodige rust. Voor de centrale mast, die 18,5 meter hoog was, werd een 102 jaar oude dennenboom in de Ardennen geveld. De gerenoveerde tjalk is een zeilvrachtschip dat dienst deed op de Waddenzee, de Zuiderzee, stromen en kanalen, voor het vervoer van landbouwproducten, meststoffen, hout, steenkool, zand, grint en bakstenen. Sinds 1965 kwam het vaartuig opnieuw in de belangstelling als toeristische attractie.
Tekst: DéBé
Foto’s: DéBé