‘lier winkelcentrum’ nog uitdrukkelijker geprofileerd en gepromoot

30 mrt 2017 - 20:37

Nieuws

Bij het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) Vlaanderen, diende de stad Lier vorig jaar het project ‘Aansturing branchedynamiek Liers detailhandelsapparaat’ in. Het project neemt een einde op 31 maart 2018. In afwachting van verdere stappen werd het eindrapport van detailhandel- en retailvastgoedexpert Willem De Laat van ‘Value Partners’ recent voorgelegd aan het schepencollege en de gemeenteraad.

In een volgende fase zal een retailportfolio ontwikkeld worden, waarin alle Lierse troeven zullen benadrukt worden. Zodoende kunnen potentiële retaileigenaars, -ontwikkelaars en expansiemanagers aangetrokken worden. Daarnaast worden enkele beleidsaanbevelingen geformuleerd en een actieplan rond 6 thematische speerpunten voorgesteld. Enkele aanbevelingen zijn al in de praktijk omgezet, zoals de implementatie van passantentellingen via wifi-sensoren en de opmaak van een promotioneel shopmagazine.

In het kernwinkelgebied langs de as Antwerpsestraat, Grote Markt, Rechtestraat, bevinden zich 120 winkels, 26 horecazaken en 23 diensten, evenals 40 leegstaande handelspanden (situatie begin 2017). Leegstand is opvallend aanwezig in de Antwerpsestraat (22), de Rechtestraat (9), de Grote Markt (7) en de Kartuizersvest (2). In het centrumgebied telt Lier 461 winkelpanden. Dit is duidelijk meer dan vergelijkbare steden uit de ruime regio zoals Mol (280), Geel (250), Diest (240), Herentals (230) en Heist-op-den-Berg (200). Met 44% spannen mode- en luxezaken de kroon, gevolgd door 16% horecazaken, 14% die afgestemd zijn op de dagelijkse behoeften en 14% diensten. Met 15% leegstand in het centrum doet Lier het iets beter dan Geel (16%) en Herentals (eveneens 16%). Diest en Mol kennen met 14% een quasi vergelijkbare situatie.

Onderzoek heeft uitgewezen dat het Lierse handelscentrum vooral bezocht wordt door personen jonger dan 24 en ouder dan 40 jaar. 57% van hen woont in Lier en 80% binnen de Ring. Verder komen de bezoekers uit 31 omliggende gemeenten. Ze komen gemiddeld meer dan 6 maal per maand langs, winkelen iets minder dan 2 uur en besteden gemiddeld 81 euro. 85% komt om kleding en mode, evenals voeding en persoonlijke verzorging te kopen. 2 op 3 combineren het shoppen met een horecabezoek. Concurrerende winkelclusters zijn Antwerpen (met 2.982 winkels in het centrumgebied), Mechelen (691), Herentals (267), Mortsel (258), Heist-op-den-Berg (219), het Shopping Center Wijnegem (211) en Kontich (140).

Het Lierse kernwinkelgebied wordt continu bewaakt door middel van camera’s, krijgt dagelijks een kuisbeurt en beschikt over openbare toiletten, die evenwel niet altijd open zijn. Daarentegen is er geen opvang voorzien voor kinderen en honden, geen speelruimte voor kinderen, geen EHBO-ruimte en geen gratis wifi. In 2016 werden 212 shopping events georganiseerd, waarvan er 30 centrum gerelateerd waren. Daaronder ‘Lier Winkelplezier’ in maart en oktober, de ‘Summer Kick Off’ en de avondshopping in juni, de familiekoopzondag/Boulevard Gommaar in september, de magische winteravonden en de kerstkoopzondagen. Lier heeft een uitgebreid parkeeraanbod in en nabij het centrum. Ruime parkeergelegenheid is beschikbaar aan het station en de Tramweglei (350 plaatsen), de ondergrondse parking Grote Markt (270 plaatsen), de Gasthuisvest (250 plaatsen), de site van het KTA (135 plaatsen) en het Renaat Veremansplein (78 plaatsen).

Het rapport van Willem de Laat eindigt met een aantal aanbevelingen. Hierin wordt de raad gegeven om de eigen identiteit onder het motto ‘Lier, plezier op kop’ maximaal te benadrukken, nieuwe handelszaken aan te trekken en het winkelcomfort te versterken met aanvullende voorzieningen. Rond dit alles moet een éénduidige communicatie gevoerd worden.

Tekst: DéBé

Foto: RM

Door onze website te gebruiken, verklaart u zich akkoord met onze Cookie Policy en Privacy Policy.

OKMeer informatie.