LIER PIONIER DIGITALE AFHANDELING OVERLIJDENS

28 feb 2025 - 18:58

Nieuws

Bij een overlijden volgt vandaag een tijdrovend administratief proces, waarbij de informatiedoorstroming nog grotendeels via papieren documenten verloopt. Vanaf 2026 zullen de voornaamste betrokken partijen – artsen, uitvaartondernemers, lokale besturen, Vlaamse en federale overheden – digitaal samenwerken en de administratieve processen vereenvoudigen. Met de financiële steun van ‘Gemeenten zonder Gemeentehuis’ en het Departement Zorg vervult Lier hierbij een pioniersrol.

Vanaf januari 2026 zal de arts die het overlijden vaststelt dit niet langer op papier doen, maar via een gebruiksvriendelijke en veilige online-toepassing. De Vlaamse Regering beoogt volgens minister-president en Vlaams minister van Digitalisering Matthias Diependaele, een aanzienlijke efficiëntie- en kwaliteitswinst. Nabestaanden van overledenen hebben tijdens deze moeilijke periode andere zorgen dan de administratie in orde brengen. Het nieuwe platform wil nabestaanden hierbij ontzorgen, zodat ze volledig kunnen focussen op het afscheid nemen. Gegevens tussen de begrafenisondernemer, de arts en de gemeente zullen sneller en gemakkelijker kunnen uitgewisseld worden. Het platform draagt ook bij aan betere overlijdensstatistieken en een efficiënter administratieproces voor de lokale besturen.

Tekst DéBé

Foto archief Mon Rottiers

Door onze website te gebruiken, verklaart u zich akkoord met onze Cookie Policy en Privacy Policy.

OKMeer informatie.