15 feb 2022 - 16:19
NieuwsOp initiatief van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de Fietsersbond werd voor de tweede keer een publieksbevraging rond fietsbeleving, -infrastructuur en –communicatie georganiseerd. In vergelijking met 2020 behaalde Lier 55 op 100 punten (2 jaar geleden 51,6 op 100) en een totale score van 6 op 10 (in 2020 5 op 10). Lier behoort zodoende tot het gemiddelde in de categorie middelgrote steden en gemeenten met 20.000 tot 50.000 inwoners.
Op een totale bevolking van 37.145 inwoners werden 150 enquêteformulieren ingevuld. De bevraging had net voor de invoering van de fietszone plaats. Inzake fietsbeleving (6 op 10) lijkt het aangenaam fietsen in Lier (3,9 op 5). In de woonwijken kan men veilig fietsen (2,7 op 5) en in het algemeen als fietser meestal de kortste route volgen (2,6 op 5). Kinderen kunnen nog wel op een meer veilige manier naar en van school fietsen (2,4 op 5). Op het vlak van de fietsinfrastructuur (5 op 10) verbetert deze voor fietsers bij het heraanleggen van straten en kunnen fietsen veilig en comfortabel gestald worden (telkens 3 op 5). Fietspaden worden in de regel goed onderhouden (2,8 op 5). De communicatie rond het fietsen haalt 5 op 10, ook al wordt rond fietsroutes duidelijk gecommuniceerd (3,2 op 5) en moedigt de stad het fietsen actief aan (3 op 5).
In vergelijking met 2020 vertonen zowat alle cijfers een lichte stijging. Voor de fietsers is het wel niet duidelijk waar ze met hun klachten en vragen terecht kunnen en wat hiermee gebeurt. Volgens de fietsersbond blijven mogelijke opportuniteiten onbenut. De leden kijken ook uit naar de implementatie van de snelheidskaart, op basis waarvan wijken met gemengd verkeer en drukke oversteekplaatsen zone 30 zouden worden. Verder wordt een evaluatie gevraagd van het fietsbeleidsplan dat voor het einde van 2020 werd aangekondigd, welke acties nog op de planning staan en hoe bestaande pijnpunten kunnen weggewerkt worden.
Tekst: DéBé
Foto: RM