07 sep 2016 - 11:01
NieuwsDe voorbije maanden werden enkele onderzoeken uitgevoerd betreffende de manier van communiceren van steden en gemeenten. De stad Lier behaalde daarbij telkens mooie scores. De resultaten van o.m. de Grote Gemeentetest en het onderzoek van Test Aankoop en VOKA Mechelen werden toegelicht door burgemeester Frank Boogaerts en de schepenen Lucien Herijgers en Rik Pets. Aan de hand van de resultaten van het communicatieonderzoek dat momenteel loopt, zal de communicatie verder geoptimaliseerd worden.
Volgens de Grote Gemeentetest die in juni werd uitgevoerd, behaalde Lier wat betreft de gemeentelijke website een score van 7,4 op 10. Een positieve beoordeling kregen de zoekfunctie, aanvragen via het e-loket, de vermelding van contactgegevens, de mogelijkheid om iets online te melden en de link naar de UIT-agenda. Het onderzoek van Test Aankoop dat eveneens dateert van juni, leverde een score tussen 80 en 90% op. Met felicitaties voor de gebruiksvriendelijkheid, het overzichtelijk karakter en de handige zoekfunctie, eindigde Lier op de 5de plaats op 75 onderzochte websites.
De websites www.lier.be en www.sociaalhuislier.be zullen voortaan gemakkelijker te raadplegen zijn met de smartphone of het tablet. Per maand worden gemiddeld meer dan 24.000 unieke bezoekers genoteerd, terwijl 42% van de afspraken via de website worden gemaakt. Mede op vraag van de Lierse Raad Toegankelijkheid investeerde de stad ook in een voorleesmodule. Met een éénvoudige druk op de voorleesknop wordt de inhoud van de site voorgelezen, zodat deze vlotter toegankelijk is voor personen met een leeshandicap. Op deze manier werden in augustus mere dan 900 pagina’s voorgelezen.
De stad communiceert niet alleen via de website. Momenteel wordt een nieuwe editie van de Infogids ‘Wegwijs in Lier’ huis-aan-huis bezorgd. Verder wordt actief ingezet op de sociale media en telt de facebookpagina van de stad ruim 4.300 likes. Om de manier van communiceren verder te optimaliseren kregen zo’n 2.000 inwoners midden augustus een enquête in de bus. Tot 23 september kan elke Lierenaar deze enquête online invullen en zodoende kans maken op een mooie prijs.
Steeds volgens de Grote Gemeentetest leverden het telefonisch onthaal en de bereikbaarheid van de burgemeester een 9 op 10 op. Het klantencontactcentrum dat bemand wordt door 6 personeelsleden, ontvangt gemiddeld zo’n 90 oproepen per dag. Wat specifiek de dienstverlening aan de handelaars betreft, deed VOKA in het voorjaar een studie naar de ‘Ondernemersvriendelijke diensteverlening in de regio Mechelen’. Ook hier behaalde Lier een uitstekende score met betrekking tot de behulpzaamheid, het oog voor startende ondernemers en de digitale bereikbaarheid. Het ondernemersklimaat was volgens de Grote Gemeentetest zelfs goed voor ene 10 op 10.