18 jan 2016 - 09:06
NieuwsIn het kader van de ‘Warmste Week’ hebben de leerlingen van het 4de leerjaar van basisschool Stadspark een ervaringsgerichte actie opgezet. Ze trokken achtereenvolgens naar de groentemarkt op het Paradeplein en naar een supermarkt aan de Hoogveldweg, om groenten aan te kopen. Ze vergeleken de prijzen en schonken de winst aan het kinderkankerfonds.
Na beide bezoekjes kwamen de leerlingen tot het besef dat de groenten op de groentemarkt tot 25% goedkoper zijn dan in de supermarkt en dat reclame het aankoopgedrag duidelijk kan beïnvloeden. Zodoende kwamen ze op proefondervindelijke wijze tot het besef wat winst en verlies is en hoe deze verhouding de prijs van een product kan bepalen. Met de aangekochte groenten werd op school een heerlijke groentesoep bereid, die ’s middags aan de leerlingen van de kleuter- en de basisschool verkocht werd. Uiteindelijk kon een bedrag van 100 euro overgedragen worden aan het kinderkankerfonds. Dit gebeurt via de middelbare afdeling van het Koninklijk Atheneum, waar een leerkracht al een gans schooljaar diverse acties opzet.