Kapucijnenvest krijgt gefaseerde betonverharding

27 feb 2024 - 19:05

Nieuws

Bij beslissing van het CBS wordt de bestaande kasseiverharding tussen het zebrapad met de Mechelsestraat en de uitrit van de ondergrondse parking vervangen door een uitgewassen betonverharding. In functie hiervan wordt een aanvraag voor een omgevingsvergunning opgemaakt, waarna op zoek wordt gegaan naar een aannemer om de werken uit te voeren. Rekening houdende met de duurtijd van de procedure en de planning van de aannemer, wordt gehoopt de werken te kunnen starten in het voorjaar 2025. De kosten worden volgens schepen Bert Wollants geraamd op 120.000 euro BTW inbegrepen.

De Kapucijnenvest werd in 2009 volledig heraangelegd en voorzien van een gescheiden riolering. Ondertussen heeft het gebruik van kasseiverharding in de Lierse binnenstad met de huidige verkeersintensiteit in de drukke centrumstraten, duidelijk zijn beperkingen aangetoond. De impact van de herstellingen aan het kasseiwegdek in het stadscentrum is groot. Niet alleen moeten drukke centrumstraten telkens afgesloten worden met omleidingen als gevolg, het onderhoud van de kasseiverharding is arbeidsintensief en duur. Bij gebrek aan eigen middelen, dient de stad altijd een beroep te doen op een externe aannemer. Verschillende straten werden in het verleden aangelegd in gezaagde kasseiverharding. Deze is minder hoog dan de klassieke kasseiverharding en heeft een kleiner kopvlak, waarvan de sterkte van de verharding afhankelijk is. Daarnaast zijn ook het type van het legbed en de voeg van de kasseien bepalend voor de weerstand en de levensduur. Vooral de Kapucijnenvest lijkt extra gevoelig voor schade. Daarom wordt de rijbaan in kasseiverharding gefaseerd vervangen door een duurzame verharding in uitgewassen betonverharding. Dit is best mogelijk omdat de straat al voorzien is van een gescheiden riolering en eventuele huisaansluitingen van nutsvoorzieningen vanuit het voetpad gebeuren. De levensduur van een betonverharding is veel groter dan van een kasseiverharding. Een betonverharding vraagt ook weinig onderhoud , is beter opgewassen tegen de huidige verkeersintensiteit en verhoogt het fietscomfort.

Tekst DéBé

Foto Luc Peeters

Door onze website te gebruiken, verklaart u zich akkoord met onze Cookie Policy en Privacy Policy.

OKMeer informatie.