Jong cd&v houdt actie tegen winkelleegstand

06 jul 2016 - 12:19

Nieuws

Leden van Jong CD&V deelden tijdens de zaterdagse markt aan de voorbijgangers lege doosjes aan, om de toenemende leegstand van winkelpanden in het centrum aan te kaarten. Bovendien pakken ze uit met enkele eigen voorstellen.

Volgens voorzitter Stéphanie Van Campenhout ontving de stad recent nog van Unizo de prijs van ‘Ondernemende Gemeente 2015’. In het kernwinkelgebied – waar 36 winkelpanden leeg staan – is hiervan weinig te merken. Jong CD&V pleit daarom eveneens voor de aanstelling van een centrummanager. ‘Het huidige premiesysteem voor de invulling van leegstaande panden wordt best herzien en bestemd zijn voor nieuwe winkels en niet voor winkels die verhuizen. De bestaande leegstandsbelasting is redelijk laag en moet bovendien slechts betaald worden na 1 jaar leegstand. De centrumbon moet nog meer bekendheid verwerven. Voor snelle shoppers wordt het eerste uur in de ondergrondse parking ‘Grote Markt’ best gratis. Een beter busaanbod van en naar de naburige gemeenten is wenselijk. Tenslotte moet het ‘handsfree shoppen’ gepromoot worden, zodat tassen niet heel de tijd moeten meegezeuld worden’. In september zullen de voorstellen van Jong CD&V door de Economische Raad besproken worden.

Foto’s: CD&V

Door onze website te gebruiken, verklaart u zich akkoord met onze Cookie Policy en Privacy Policy.

OKMeer informatie.