Internationale dagen van thomas more-hogeschool

06 mrt 2015 - 16:26

Nieuws

De Thomas More Hogeschool stimuleert haar studenten om een deel van hun opleiding in het buitenland te volgen. Voor wie hiertoe niet de gelegenheid heeft, werden reeds voor de 11de maal in eigen land ‘Internationale Dagen’ georganiseerd. Zodoende kunnen ook deze studenten internationale en interculturele competenties verwerven.

Begin maart brachten 150 gasten uit 30 landen van binnen en buiten Europa onder het motto ‘Mad abouth the south’, een bezoek aan de campus in Geel, Turnhout, Vorselaar en Lier, waar ze lessen en workshops gaven en bijwoonden. Deze hadden betrekking op o.m. duurzame Noord-Zuid relaties, technologie in Brazilië, de rol van Brazilië in Zuid-Amerika, wereldwijde coöperatieve initiatieven, sociale verantwoordelijkheid in productieketens, machtsconcentraties en handelsbelemmeringen en grenzeloos en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Eén van de hoogtepunten was het debat over duurzame Noord-Zuid relaties met VRT-jounalist Peter Verlinden, de Zuid-Afrikaanse professor Alida Herbst en gasten uit India, Swaziland en het Verenigd Koninkrijk.

In Lier maakten de buitenlandse gasten een toeristische wandeling, waarbij ze begeleid werden door studenten van de opleiding Toerisme en Recreatiemanagement van Thomas More. Aansluitend werden ze ontvangen in het stadhuis, waar ze in het Engels werden toegesproken door Annie Goossens, groepsvoorzitter Gezondheid en Welzijn van Thomas More, en door schepen van toerisme Rik Verwaest. Annemie Goossens dankte het stadsbestuur voor de ontvangst en beschreef Lier als een mooie stad met een rijk verleden. Lier is 1 van de 7 plaatsen waar Thomas More hoger onderwijs aanbiedt. Momenteel volgen 800 studenten de richting gezondheidswetenschappen. Tenslotte verwees ze naar de figuur van Thomas More, die leefde van 1478 tot 1535.

Schepen Rik Verwaest benadrukte de specifieke troeven van Lier, verwees naar de oorsprong van de bijnaam ‘de Schapekoppen’, de omschrijving ‘Lierke Plezierke’ en het belang van een doelgerichte ‘citymarketing’. De gasten werden getrakteerd op Lierse Vlaaikes en sloten de dag af met een multicultureel diner en een folkloristische muzikale omlijsting.

Door onze website te gebruiken, verklaart u zich akkoord met onze Cookie Policy en Privacy Policy.

OKMeer informatie.