Herinrichting aarschotsesteenweg in het verschiet

17 mrt 2024 - 15:35

Nieuws

Het is nu definitief. Maandag 6 mei 2024 starten normaliter de werken voor de herinrichting van de Aarschotsesteenweg en vooral voor de aanleg van veilige, van de rijbaan gescheiden fietspaden, tussen de brug over het Netekanaal en het kruispunt met de Liersebaan in Koningshooikt. Tijdens een infomoment voor de buurtbewoners, werden de fasering, de timing, alsook de onvermijdelijke hinder die met de werken gepaard gaat, nader toegelicht.

De smalle, onveilige fietspaden vlak naast de rijbaan, vormen al jaren een bron van bekommernis. Voeg daarbij de slechte staat van het wegdek, de ontoereikende verlichting en het gevaarlijk oversteken van de baan en het is duidelijk dat de N10 dringend aan herinrichting toe was. In februari 2022 begonnen de nutsmaatschappijen al met de voorbereidende werken om de kabels en leidingen te verplaatsen. Na het afronden van de procedures en het afsluiten van het openbaar onderzoek, werd in december 2022 de omgevingsvergunning verkregen. Over een afstand van 2,2 kilometer komen er comfortabele fietspaden op veilige afstand van de rijweg, die volledig heringericht wordt, een nieuw wegdek krijgt en voorzien wordt van een middenberm, een berm en grachten. Er wordt ook een nieuwe verlichting geplaatst, terwijl Aquafin en Pidpa een gescheiden rioleringsstelsel gaan aanleggen. Aan de helling van de brug over het Netekanaal wordt het fietspad verbreed tot 2 meter. Op de brug zelf wordt het asfalt vernieuwd. In de zone met gesloten bebouwing komen een middenberm, afgescheiden fietspaden van 2 meter breed in asfalt, een parkeerstrook aan de pare zijde, korte parkeerstroken aan de onpare zijde en brede groenstroken met bomen.

Aan de onpare zijde komt ook een open gracht met inbuizingen ter hoogte van de opritten. Ter hoogte van het kruispunt met de Schollebeekstraat wordt een bushalte voorzien. In deze zone bedraagt de snelheid 50 kilometer per uur. In de zone zonder gesloten bebouwing is de richtsnelheid 70 kilometer per uur. Ook hier komen afgescheiden fietspaden van 2 meter breed in asfalt, een groene middenberm met lage beplanting, overrijdbare middenbermen in beton ter hoogte van de opritten en open grachten aan beide zijden. Ter hoogte van de Slenderstraat wordt een fietsoversteek voorzien. Tijdens de werken die in 8 fasen zullen verlopen, kan lokaal verkeer van Koningshooikt naar Lier in éénrichting gebruik maken van de N10. Lokaal verkeer vanuit Lier naar Koningshooikt volgt een omleiding via de Berlaarsesteenweg en het Spreet. Zwaar verkeer (+3,5 ton) en doorgaand verkeer wordt omgeleid via de Waversesteenweg, de Oude Liersebaan, de Ring rond Mechelen en de N15. Voor fietsers en openbaar vervoer is normaliter doorgang op de N10 mogelijk.

Tekst DéBé

Foto Luc Peeters

Door onze website te gebruiken, verklaart u zich akkoord met onze Cookie Policy en Privacy Policy.

OKMeer informatie.