05 aug 2021 - 19:57
NieuwsPrecies honderd en tien jaar geleden had in de Molbeemd een grote tweedaagse vliegmeeting plaats. Met de Lierse luchtvaartpionier John Verrept als bijzondere attractie, woonden ruim 3.000 toeschouwers het evenement bij. Ruim een eeuw later haalden we herinneringen op samen met … John Verrept (80), nazaat van de legendarische ‘luchtschipper’. Zijn grootvader was een neef van John Verrept I. Zelf beschikt bij over een uitgebreid archief.
John Verrept stamt uit een begoede familie. In 1844 verhuisde Jan Verrept van Rumst naar Lier, waar hij een scheepswerf had aan de Zaat. In 1858 werd de bedrijvigheid overgebracht naar de omgeving van de Molbrug. Op 12 april 1887 werd John geboren. Zijn ouders – Petrus Hendricus Verrept en Adelina Van Eeckhoven – woonde op de hoek van de Zagerijstraat en de Antwerpsesteenweg. Op 18 april 1911 behaalde John zijn vliegbrevet aan de vliegschool van Blériot in het Franse Pau. Hij was de 38ste Belg met een vlieglicentie. Hij bestuurde een ééndekker type Borel-Morane, dat 180 kilogram woog en een snelheid van 115 kilometer per uur haalde. Voor een vlucht van 7 uur was 180 liter brandstof en 50 liter olie nodig. Op 11 juli 1911 legde hij in Kiewit met 338 kilometer de toen langste afstand in de lucht af. Op 17 juli 1911 werd dit record door Jan Olieslagers op 625 kilometer gebracht. Samen met Jan Olieslagers nam John deel aan tal van wedstrijden en vliegmeetings in Frankrijk en de rest van Europa. Op 20 januari 1912 haalde de Lierse luchtvaartpionier een hoogte van 1.075 meter, het toenmalige wereldrecord. Hoger vliegen kon niet, omdat hij dreigde te bevriezen in zijn cockpit.
Op 30 en 31 juli 1911 had de historische vliegmeeting in de Molbeemd plaats. Ook Lescarts (tweedekker) en Mestach (ééndekker) namen hieraan deel. Als apotheose maakte John een ‘scheervlucht’ rond de Sint-Gummarustoren. John Verrept was één van de medestichters van Liersche Sportkring en maakte de eerste seizoenen deel uit van de ploeg. In april 1914 werd een naar hem genoemde jeugdtrofee ingesteld. Op 17 april 1912 kwam in dramatische omstandigheden een einde aan een beloftevol leven. Tijdens een meeting op het vliegveld van Châteaufort nabij Versailles, stortte zijn vliegtuig neer. Blijkbaar stak hij rechtstaande beide armen in de lucht en ging het om zelfmoord. De dag voordien was hij in een felle ruzie verwikkeld met zijn Engelse verloofde Alice Mathis. In het vooruitzicht van hun huwelijk was het koppel een huis aan het bouwen in Emblem. Maandag 22 april 1912 werd John onder ruime belangstelling begraven en kreeg hij een laatste rustplaats aan de Mechelsesteenweg.
Tekst: DéBé
Foto’s: Archief Felix Struyf