25 aug 2017 - 18:35
NieuwsAls alles verder volgens plan verloopt zal de Aarschotsesteenwge (N10) tussen Lier en Koningshooikt normaliter in 2021 heraangelegd worden. De aanleg van bredere fietspaden werd in 1994 al beschouwd als een absolute prioriteit.
De Aarschotsesteenweg is een drukke verbindingsweg voor fietsers tussen Lier en Koningshooikt en voor auto’s en vrachtwagens tussen Lier en Heist-op-den-Berg. Pal naast de rijweg ligt aan beide zijden een fietspad dat nog geen meter breed is. De Aarschotsesteenwge beschikt niet alleen over onveilige fietspaden, het wegdek is duidelijk versleten, de weg is slecht verlicht, het afvalwater van vele woningen komt in de gracht terecht en wegens het vele en snelle verkeer is het gevaarlijk om de rijweg over te steken. Voor de heraanleg baseert het Agentschap Wegen en Verkeer zich op het rooilijnplan uit 1920.
Tussen de brug over het Netekanaal en het kruispunt met de Liersebaan in Koningshooikt, wordt het midden van de rijbaan verlegd naar de Noordelijke zijde, dit is de zijde van de open bebouwing, waar grond van de omwonenden moet verworven worden. Hopelijk kan dit via minnelijke schikking, anders bij beslissing van de vrederechter. Na de heraanleg heeft het openbaar domein een totale breedte van 26 meter. De rijweg omvat alsdan 2 rijstroken van 4,5 meter, van elkaar gescheiden door een middenberm van 2,4 meter, zodat afslaand en terugdraaiend verkeer en oversteken mogelijk is. Daarnaast komt langs weerszijden en afgescheiden van de rijweg een fietspad van 2 meter breedte. De bushaltes komen buiten de rijweg te liggen. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, zullen de werken in 3 fasen uitgevoerd worden.
Tekst: DéBé
Foto: RM