02 jun 2022 - 18:01
NieuwsPralineproducent Gudrun bestaat 80 jaar. Vandaag is het bedrijf wereldleider op het vlak van de ontwikkeling, productie, verpakking en commercialisering van echte Belgische chocolade, pralines en truffels. Om de 80ste verjaardag te vieren wordt een doosje ‘Evergreens’ gelanceerd. Het bevat 9 van de meest geliefde pralines van de collega’s. 8 voor de voorbije decennia en 1 voor het nieuwe decennium.
In 1942 besliste de Lierse banketbakker Jozef De Bruyne om Belgische pralines op de markt te brengen. Dankzij zij zin voor smaak en verfijning werden zijn creaties meteen algemeen gewaardeerd. Het bedrijf kende een voorspoedige groei. In 1974 leek een meer industriële aanpak noodzakelijk. Uitbreidingen en overnames volgden elkaar op. Vandaag telt de Gudrun Group in België 165 vaste collega’s en nog ééns meer dan 100 interimmedewekers tijdens piekmomenten. De vestiging in Polen telt 95 vaste en 200 tot 300 tijdelijke medewerkers tijdens drukke periodes. Jaarlijks verlaten zo’n 180 miljoen pralines en ruim 183 miljoen truffels de fabriek in Lier voor een wereldwijde bestemming. Op de 5 continenten worden ze beschouwd als een echte délicatesse. Tijdens het productieproces primeren nog steeds de ambachtelijke aanpak en het maatwerk.
De producten zijn te verkrijgen onder de merknamen Gudrun, Chocolissimo, Miss Gavarny en Grand Belgian Specialties of onder een private label. Gudrun verkoopt ook online gepersonaliseerde chocoladegeschenken en bedrijfsgeschenken via www.chocolissimo.com. CEO Sofie De Lathouwer: ‘85% van wat we produceren is uniek maatwerk. Zo hebben we het voorbije jaar meer dan 250 unieke geschenkdozen samengesteld. Gudrun beschikt over een deskundig R&D-team en kan heel snel schakelen bij veranderende trends. Het hart van de productie is nog steeds de keuken. Vandaag wordt uitsluitend Belgische chocolade aangeleverd in vloeibare vorm. In de keuken worden dan verschillende vullingen voor de pralines gemaakt. Ondanks de grote schaal waarmee pralines worden gemaakt, komt het respect voor het vakmanschap op de eerste plaats. Om verder te groeien kijkt Gudrun uit naar steeds nieuwe markten en klanten, met telkens de focus op personalisering en smaakbeleving’.
Tekst: DéBé
Foto’s: Luc Peeters