Geen alternatieve busroute voor de berlarij wegens hoge meerkost

02 mei 2024 - 21:26

Nieuws

Sinds de start van de wegenis- en rioleringswerken in de Berlarij, volgen de bussen van De Lijn een alternatieve route. Nu het einde van de werken in zicht komt, diende raadslid Tom Claes (Groen-Lier&Ko) tijdens de voorbije gemeenteraad het voorstel in om deze alternatieve route een bestendig karakter te geven. Het voorstel kende geen genade bij de meerderheidscoalitie N-VA en Open VLD. De oppositiepartijen Groen-Lier&Ko, cd&v, Vooruit en Hart voor de Burger stemden voor. Vlaams Belang onthield zich.

De alternatieve route die de bussen van De Lijn momenteel volgen via de Leuvensevest, de Koningin Astrid- en de Arthur Vanderpoortenlaan tot aan het kruispunt van de Berlarij met de Berlaarsestraat, biedt volgens Tom Claes heel wat voordelen. De Berlarij is een smalle en dicht bebouwde straat. De alternatieve straten zijn daarentegen veel breder en minder dicht bebouwd. Zowel qua geluidshinder als wat de luchtvervuiling betreft, is de overlast er veel beperkter. Aan het WZC Sint-Jozef kan een bushalte worden voorzien. Fietsers en voetgangers krijgen in de Berlarij meer ademruimte, wat de beleving in de straat verbetert en de aanwezige handelszaken ten goede komt. Zoals elders in de stad veroorzaakt het zwaar verkeer veel schade aan het wegdek. Door de omleiding blijft de Berlarij hiervan gespaard. Alleen de alternatieve route is 450 meter langer. Volgens schepen Bert Wollants kwam ook een gelijkaardige vraag van bewoners van de Berlarij ook bij de meerderheid terecht. Meteen zorgden de bewoners van de Koningin Astrid- en de Arthur Vanderpoortenlaan onder de vorm van een tegenpetitie voor de nodige tegenwind. Het aspect luchtvervuiling moet volgens hem wel genuanceerd worden. Enkele jaren geleden bleek via het burgerwetenschapsproject ‘Curieuzeneuzen’ dat de waarde van de luchtvervuiling nog een eind onder de gestelde normen lag. Ook de resolutiekaarten van de Vlaamse Milieu Maatschappij wijzen in dezelfde richting. Volgens recente cijfers uit 2022 is de vervuiling in de Berlarij afgenomen. Bovendien streeft De Lijn tegen 2035 naar een volledig emissievrije vloot. Navraag bij De Lijn leverde als minimale meerkost voor de langere route, een bedrag van 170.000 euro op. Een bedrag dat de stad niet wenst te betalen, tenzij elders kan bespaard worden. De bewoners namen ook contact op met de bevoegde minister Lydia Peeters, maar wachten nog steeds op een antwoord.

Tekst DéBé

Foto Luc Peeters

Door onze website te gebruiken, verklaart u zich akkoord met onze Cookie Policy en Privacy Policy.

OKMeer informatie.