10 jun 2017 - 20:01
NieuwsIn 2009 keurde de stad Lier het masterplan voor de vernieuwing van de stationsomgeving en de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Gewest goed. Omwille van het dossier met betrekking tot de 2de havenontsluiting voor goederenvervoer via het spoor, werd het project rond de stationsomgeving ‘on hold’ gezet. Nu blijkt dat de weerhouden tracés niet meer via het station van Lier zullen leiden, komt het dossier opnieuw aan de oppervlakte.
Vooral de verwezenlijking van de ontsluitingsweg tussen de stationsomgeving en de Ring is dringend noodzakelijk. Het oorspronkelijk masterplan werd verfijnd, maar gaat verder uit van de eerder geformuleerde strategische doelstellingen. De idee van een ondergrondse stationsparking met een capaciteit van 750 voertuigen, wordt niet langer weerhouden. In de plaats wordt een parkeergebouw voor 500 auto’s voorzien. Het masterplan voor het gebied ‘Ring West’ wordt nog deze maand voor goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd. Het betreft het gebied naast de Ring tussen de door te trekken Tramweglei en het kruispunt met de Mechelsesteenweg. Het wordt ingedeeld in vier zones. (1) De zone ‘Condius’, die begrensd wordt door de Ring, de Tramweglei en de Bosstraat en voorbehouden wordt voor traditioneel wonen, vrije beroepen, een crèche en assistentiewoningen met zorgfuncties
(2) De zone ‘Stoelen/Van Houtven/Claes’, gelegen ten Noorden van de Boomlaarstraat tot aan het kruispunt met de Ring. (3) De zone ‘Winkelpark Den Boom’, naast de Ring. De herontwikkeling van deze site voor détailhandel in combinatie met wonen en dienstverlening is noodzakelijk. Op de onbebouwde percelen tussen de Boomlaarstraat en de site wordt enkel woonontwikkeling toegelaten. Ter hoogte van de Boomlaarstraat wordt een ovonde voorzien om het verkeer vanop de Ring toe te laten hetzij het Winkelpark Den Boom, hetzij de Boomlaarstraat of hetzij de nieuwe ontsluiting naar het station, te bereiken. (4) Voor de zone ‘Oud Bosstraat’ ten Zuiden van ‘Den Boom’ wordt ontsluiting voorzien via de Frans Bogaertslaan en de Mechelsesteenweg.
Tekst: DéBé
Foto: RM