02 apr 2018 - 12:59
NieuwsLeden van de Fietsersbond en van ‘Lier Woonplezier’ hebben hun troeven voor een nog beter Lier op tafel gelegd bij enkele lijsttrekkers voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen. Ze hopen dat de politieke partijen, de inwoners en de verenigingen samen met hen werk willen maken van een volgens hen ideaal Lier en Koningshooikt.
Lier is volgens de initiatiefnemers groot genoeg voor een ruim aanbod van winkel, cafés en restaurants en biedt nog voldoende ruimte voor spontane ontmoetingen, maar dan moeten de troeven juist kunnen benut worden, vooral met het oog op een duurzame mobiliteit. In functie hiervan wordt uitgepakt met 8 troeven. Volgens de STOP-troef moet de ruimte voor auto’s beperkt worden tot 50% in plaats van de huidige 80%. Er moet meer plaats zijn voor stappers, trappers en het openbaar vervoer. Dit kan door het doorgaand verkeer uit het centrum te houden. De ACTIE-proef is bedoeld om het aandeel van de fietsers met 20% te verhogen, fietsstraten en schoolstraten in te stellen, meer fietsstallingen te voorzien en een fietstoets te houden bij nieuwe projecten. Vooral tussen Lier en Koningshooikt moet dringend een veilige fietsstrook komen.
De NABIJHEIDS-troef beoogt zoveel mogelijk nutteloze verplaatsingen te voorkomen. De MIDDENSTANDS-proef is bedoeld om ten bate van shoppers en toeristen meer te investeren in een aangenaam winkelcentrum en het winkelwandelgebied uit te breiden. De mogelijkheden van de DIGITALE-proef moeten maximaal benut worden. Via digitalisering kunnen bijvoorbeeld nieuwe vormen van autodelen aangeboden worden. De INSPRAAK-proef moet toelaten om nieuwe inspraakvormen – zoals het opstarten van mobiliteitskamers – te organiseren. Jongeren kunnen via scholen en jeugdverenigingen bij het mobiliteitsbeleid betrokken worden. De TOERISME-proef moet de aantrekkingskracht voor toeristen verhogen, wanneer ze kunnen rondwandelen in een rustige omgeving. De SNELWEG-proef tenslotte moet vlotte verbindingen mogelijk maken tussen de fietssnelwegen –de fietsostrades – en de lokale fietstrajecten. In het verlengde hiervan wordt aangedrongen op een dringende oplossing voor het prangend probleem van de spooroverweg op Lisp.
Tekst: DéBé
Foto: RM